مصرف زیاد الکل در نوجوانی خطر نازک شدن قشر مغز را افزایش می دهد


در طول دوران نوجوانی، مغز رشد شدیدی را پشت سر می گذارد و به ویژه در برابر اثرات مضر مصرف الکل آسیب پذیر است. طبق نتایج یک مطالعه، افراد جوانی که مصرف زیاد الکل آنها در نوجوانی شروع شده است، ضخامت ماده خاکستری قشر مغز را کاهش داده و انتقال عصبی را تغییر داده است.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مصرف مکرر الکل در نوجوانی با تغییرات سیستم عصبی مرکزی در بزرگسالی مانند انتقال عصبی بازدارنده بیشتر و کاهش حجم ماده خاکستری مرتبط است. مطالعه حاضر به بررسی ارتباط بین انتقال عصبی و ضخامت در ماده خاکستری پرداخت.

این مطالعه شامل 26 بزرگسال جوان با سابقه مصرف زیاد الکل و همچنین گروهی متشکل از 21 فرد کنترل بود که الکل کم مصرف می کردند یا اصلاً الکل مصرف نمی کردند. آنها به مدت 10 سال از 13 تا 18 سالگی تا حدود 25 سالگی تحت نظر بودند.

تغییرات حجم ماده خاکستری با استفاده از تصاویر رزونانس مغناطیسی مغز و فعالیت قشر مغز با استفاده از الکتروانسفالوگرافی و تحریک همزمان مغناطیسی ترانس کرانیال اندازه‌گیری شد.

در نوجوانانی که سابقه مصرف زیاد الکل داشتند، کاهش متوسط ​​ضخامت ماده خاکستری در برخی از نواحی مغز و همچنین میانگین پتانسیل N45 بیشتر در مقایسه با نوجوانانی که الکل کم مصرف می کردند یا اصلا الکل مصرف نمی کردند، مشاهده شد.

پتانسیل N45 نشان دهنده فعالیت مهاری GABA و سیستم های انتقال دهنده های عصبی گلوتامات تحریکی است. در گروه مصرف الکل سنگین، کاهش ضخامت ماده خاکستری با پتانسیل N45 بالا، به ویژه در لوب جداری و فرونتال مرتبط بود.

نتایج نشان می دهد که نازک شدن قشر مغز در بزرگسالان جوان با سابقه مصرف زیاد الکل از دوران نوجوانی با تغییر انتقال عصبی به ویژه در لوب های جداری و فرونتال مرتبط است. با این حال، مطالعات بیشتری برای ارزیابی مکانیسم هایی که زیربنای این نتایج هستند مورد نیاز است.

نوشیدن زیاد در نوجوانی خطر نازک شدن قشر مغز را افزایش می دهد

آیا می خواهید از تصاویر ما در سایت خود استفاده کنید؟ برای جاسازی کد روی تصویر کلیک راست کنید