در رژیم فستینگ چه مواد غذایی را میتوان مصرف کرد؟


امروزه انواع برنامه‌های رژیمی برای کاهش وزن وجود دارد که رژیم فستینگ یکی از موثرترین و سالم‌ترین آنها است. اگر قصد کاهش وزن را دارید و اطلاعاتی راجع به فستینگ در دسترس شما نیست، این مقاله را تا انتها دنبال کنید زیرا راجع به انواع این رژیم و ویژگی‌های آن صحبت کرده‌ایم.

رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ یک روش برای کاهش وزن است که به آن رژیم روزه‌داری نیز می‌گویند. در این روش افراد به تناوب دوره‌های روزه‌داری و غذاخوردن را می‌گذرانند که انجام درست آن باعث می‌شود تا سوخت‌وساز بدن افزایش پیدا کرده و در نهایت منجر به لاغری فرد می‌شود.

ویژگی اصلی این رژیم که آن را از انواع دیگر متمایز می‌کند این است که لیستی از موادی که باید بخورید یا نباید بخورید به شما نمی‌دهد بلکه فقط زمان خوردن غذا را برای شما مشخص می‌کند. اساس این رژیم هم این است که بدن انسان به‌طور ذاتی توانایی تحمل‌کردن گرسنگی را برای چند ساعت تا چند روز دارد و به این شکل تکامل یافته است بنابراین، باید با بدنمان برحسب طبیعتی که دارد برخورد کنیم.

اگر این رژیم را به‌درستی و با رعایت تمام مقررات آن انجام دهید می‌توانید در هر هفته به‌طور میانگین نیم کیلو وزن کم کنید. البته دقت کنید که نمی‌توانید ۲ روز پشت هم روزه‌داری کنید و لازم است تا به بدن خود استراحت دهید.

انواع رژیم فستینگ

رژیم فستینگ به چند روش انجام می‌شود و انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید با مشورت دکتر تغذیه تصمیم بگیرید که کدام نوع را برای کاهش وزن انتخاب کنید. در این بخش همه انواع آن را بازگو می‌کنیم.

  • روزه‌داری در روزهای متناوب: این نوع از رژیم فستینگ به این صورت است که برخی روزهای هفته هیچ محدودیت غذایی ندارند اما برخی در برخی روزهای دیگر تنها باید یک وعده غذا میل کرد.

به‌طور مثال، در این روش شما ۳ روز در هفته را روزه می‌گیرید و فقط یک وعده غذا که ۲۵ درصد کالری مورد نیاز شما است را میل می‌کنید و در ۴ روز دیگر هیچ محدودیتی برای مصرف غذا ندارید.

  • روزه داری در محدوده زمانی خاص: این رژیم محدوده زمانی دارد که شبیه ماه رمضان است به‌طوری‌که شما می‌توانید در ساعات خاصی مانند ۹ صبح تا ۱۶ عصر غذا بخورید و در مابقی روز مصرف هرگونه خوراکی ممنوع است.
  • روزه‌داری در کل روز: در این مدل نیز شما تنها یک یا ۲ روز در هفته روزه می‌گیرید و در آن روزها ۲۵ درصد از کالری مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید. باقی روزهای هفته نیز آزاد هستید تا هر غذایی میل کنید. این نوع از رژیم ترکیبی از ۲ مورد قبلی است.

غذاهای مجاز در رژیم فستینگ

اینکه می‌گویند در روزهای آزاد، محدودیت غذایی وجود ندارد به این معنی نیست که هرچه بخواهید می‌توانید بخورید بلکه غذاهای مجاز و غیرمجازی نیز در فستینگ وجود دارند که آنها را بازگو می‌کنیم.

مصرف پروتئین در این رژیم مهم است زیرا باعث می‌شود در روزهایی که روزه‌داری می‌کنید کمتر احساس گرسنگی کنید. شما می‌توانید از پروتئین‌های بدون چربی مانند ماست یونانی، سینه مرغ، لوبیا، نخود، عدس و ماهی استفاده کنید.

همچنین میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از فیبر هستند می‌توانند به کاهش گرسنگی شما کمک کرده و قندخون و کلسترول را کنترل کنند. میوه‌های توصیه‌شده در این رژیم هندوانه، پرتقال، گیلاس، هلو، گلابی، آلو، زردآلو و سیب هستند. سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، کاهو نیز بسیار توصیه می‌شوند.

سعی کنید در طول رژیم از غذاهای پرکالری و آنهایی که مقادیر زیادی نمک، قند و چربی دارند استفاده نکنید زیرا موجب گرسنگی بیشتر شما نیز می‌شوند. این خوراکی‌ها شامل فست‌فود، ته‌دیگ، پاپ‌کورن، چیپس، پفک، نوشیدنی‌های فراوری‌شده و غذاهای قندی مانند کیک، کلوچه، بیسکویت و مواردی از این قبیل هستند. مصرف مایعات مانند آب، قهوه، دمنوش در این رژیم مجاز است.

مزایا و فواید رژیم فستینگ

این رژیم یک روش عالی برای افرادی است که دچار تثبیت وزن شده‌اند تا آنها را از این وضع خارج کند. همچنین با روزه‌گرفتن و غذانخوردن بدن مجبور است از انرژی چربی‌ها استفاده کند بنابراین، میزان چربی‌سوزی بالا می‌رود که همین موضوع کاهش وزن را سریع‌تر می‌کند.

مزیت دیگر رژیم فستینگ این است که بایدها و نبایدهای بیش‌ازحد ندارد و تنها ۲ یا ۳ روز در هفته باید رعایت شود. همین موضوع باعث شده است تا تعداد افرادی که به‌دنبال کاهش وزن با این روش هستند زیاد باشد.

همچنین یکی از فواید این رژیم آن است که باعث کنترل اشتها می‌شود به این صورت که فرد دیگر مانند قبل هوش غذاهای پرچرب و پرکالری را ندارد و همین موضوع موجب کاهش وزن بیشتر می‌شود.

فایده دیگر این رژیم آن است که سطح انرژی شما را تثبیت می‌کند و کمک می‌کند تا بی‌حال و بی‌انرژی نباشید. همین مورد کمک می‌کند که کمتر به‌دنبال مصرف غذا برای کسب انرژی باشید.

بهترین دکتر تغذیه کیست؟

برای پاسخ به این سوال که دکتر تغذیه کیست لازم است تا ویژگی‌های یک متخصص تغذیه متبحر را بدانید. به منظور کسب این اطلاعات می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید تا مشخصات دقیق یک پزشک متخصص تغذیه باتجربه را برای شما بازگو کند.

همچنین منبع دکترتو می‌تواند لیستی از پزشکان تغذیه مجرب در سراسر کشور را در اختیار شما قرار دهد تا در هر شهری که هستید بتوانید دکتر تغذیه مورد نظر خود را پیدا کنید. پزشکان تغذیه مجرب با استفاده از دانش به‌روز و علمی که دارند، بهترین نوع رژیم فستینگ را برای شما انتخاب کرده و پیشرفتتان را پیگیری می‌کنند.

جمع‌بندی

رژیم فستینگ همان‌طور که گفته‌شد یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش وزن است. در این مقاله تمامی ویژگی‌های آن را برای شما بازگو کردیم بنابراین، اگر قصد کاهش وزن را دارید تنها کافی‌است تا یک دکتر تغذیه مجرب پیدا کنید.

وب‌سایت دکترتو در این زمینه به کمک شما آمده است و بهترین پزشکان تغذیه را به افراد معرفی می‌کند. شما می‌توانید با جست‌وجوی نام شهر و تخصص مورد نظر خود لیستی از بهترین دکترها در محل سکونت خود را داشته باشید.

همچنین با کمک دکترتو می‌توانید به‌طور آنلاین با پزشک مورد نظر خود نوبت مشاوره و معاینه بگیرید تا وضعیت شما را بررسی کنید و پس از انجام آزمایش‌های لازم، برای شما رژیم بنویسد.




آیا این مطلب برای شما مفید بود؟