مصرف روزانه مولتی ویتامین می تواند به بهبود نشانگرهای زیستی تغذیه کمک کند


یک مطالعه 6 ماهه بر روی مردان مسن سالم نشان داد که مکمل مولتی ویتامین هر روز تأثیر مثبتی بر بیومارکرهای تغذیه ای قابل توجهی دارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که تغییرات وضعیت تغذیه می‌تواند ارتباط مستقیمی با عملکرد سلولی داشته باشد که با مصرف اکسیژن سلول‌های خون فرد اندازه‌گیری می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که مکمل می‌تواند ابزار مهمی برای کمک به افراد سالم‌تر با افزایش سن باشد.

بسیاری از افراد مسن یک مولتی ویتامین مصرف می کنند و معتقدند که به بهبود سلامت آنها کمک می کند. با این حال، تحقیقات قبلی نتایج متناقضی در رابطه با مولتی ویتامین ها و خطر ابتلا به بیماری پیدا کرده است. محققان می خواستند بدانند که آیا مکمل مولتی ویتامین ممکن است در بهبود بیومارکرهای تغذیه در افراد مسن موثر باشد یا خیر.

محققان 35 مرد سالم 68 ساله یا بالاتر را برای این مطالعه ثبت نام کردند که نیمی از آنها مکمل مولتی ویتامین دریافت کردند و نیمی دیگر دارونما دریافت کردند که هر گروه نمی دانست چه چیزی دریافت می کند.

هیچ یک از آنها در طول مطالعه اجازه دریافت مکمل های دیگر را نداشتند، به جز ویتامین D که پزشک تجویز کرده بود.

آزمایش‌های انجام‌شده در ابتدای مطالعه نشان داد که چندین مرد مسن سطوح بهینه چندین ویتامین را دریافت نمی‌کنند، که قطعاً جای بهبودی را باقی می‌گذارد.

تفاوت بین گروه مکمل و گروه دارونما پس از مطالعه 6 ماهه قابل توجه بود. در حالی که افرادی که مولتی ویتامین دریافت می کردند نشانگرهای زیستی تغذیه بهبود یافته ای را نشان دادند، افرادی که دارونما مصرف می کردند این کار را نکردند.

نشانگرهای زیستی تغذیه خون در چند نفر از افرادی که به گروه دارونما اختصاص داده شده بودند در طول مطالعه کاهش یافت. این نشان می دهد که غذا به تنهایی برای حفظ سطح ویتامین ها و کاروتنوئیدها کافی نبود.

کاروتنوئیدها رنگدانه های قرمز، نارنجی و زرد هستند که از گیاهان ساخته می شوند و نقش های مختلفی در سلامتی دارند. برخی کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن می توانند منبع اضافی ویتامین A باشند.

حتی اگر خطر بیماری اندازه گیری نشده بود، گلبول های سفید خون، بخشی از سیستم ایمنی بدن، مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان از کشف اینکه مردانی که دارونما مصرف می کردند، کاهش مصرف اکسیژن سلولی را نشان دادند، شگفت زده شدند. این امر در مردانی که مولتی ویتامین مصرف می کردند مشاهده نشد که نشان دهنده ارتباط بین عملکرد گلبول های سفید و وضعیت ویتامین است.

شواهد نشان می دهد که بسیاری از مردان مسن می توانند به طور بالقوه از مصرف روزانه مولتی ویتامین سود ببرند، اگرچه پاسخ از فردی به فرد دیگر متفاوت است. درک اینکه چه کسی بیشترین سود را دارد برای مطالعات مولتی ویتامین آتی که خطر بیماری را ارزیابی می کند، مهم خواهد بود.

مصرف روزانه یک مولتی ویتامین می تواند به بهبود نشانگرهای زیستی تغذیه کمک کند

آیا می خواهید از تصاویر ما در سایت خود استفاده کنید؟ برای جاسازی کد روی تصویر کلیک راست کنید