رتبه ۱۰ رژیم غذایی محبوب برای سلامت قلب


بر اساس بیانیه انجمن قلب آمریکا، چندین الگوی غذایی محبوب برای سلامت قلب رتبه بالایی دارند. با این حال برخی از آنها با دستورالعمل های رژیم غذایی AHA در تضاد هستند و به عنوان سلامت قلب رتبه بندی نمی شوند.

تعداد الگوهای مختلف غذایی محبوب در چند سال گذشته و همچنین حجم اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی که می تواند باعث سردرگمی تغذیه سالم برای قلب شود، افزایش یافته است.

سلامت قلبی متابولیک مجموعه ای از عوامل مانند وزن بدن، فشار خون، گلوکز خون، کلسترول و سایر چربی ها را نشان می دهد که بر متابولیسم و ​​خطر ابتلا به بیماری های عروقی و قلبی تأثیر می گذارد.

اگرچه سطوح غیر طبیعی 1 عامل می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد، اما خطر ابتلا به بیماری شدیدتر با سطوح غیرطبیعی در بیش از 1 عامل افزایش می یابد.

این بیانیه رتبه بندی می کند که الگوهای غذایی محبوب چقدر با دستورالعمل های رژیم غذایی AHA مطابقت دارد. این دستورالعمل ها شامل 10 ویژگی کلیدی یک الگوی غذایی برای بهبود سلامت متابولیک قلبی است که بر محدود کردن چربی های ناسالم و کاهش مصرف کربوهیدرات اضافی تمرکز دارد.

این تعادل هم سلامت متابولیک عمومی و هم سلامت قلبی عروقی را بهینه می کند و سایر خطرات سلامتی را که می تواند نتیجه مصرف بیش از حد کربوهیدرات باشد، به ویژه نوشیدنی های شیرین شده با شکر و کربوهیدرات های فرآوری شده که هر دو با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند، محدود می کند.

این بیانیه چگونگی مطابقت الگوهای غذایی محبوب با این ویژگی ها را تجزیه و تحلیل می کند، و دستورالعمل ها برای انعطاف پذیری با بودجه های فردی علاوه بر ترجیحات فرهنگی و شخصی تنظیم شده اند.

ویژگی‌های تعیین‌کننده چند الگوی غذایی که قرار است در درازمدت رعایت شوند، بررسی شدند. الگوهای غذایی بر اساس شباهت در ویژگی های کلیدی مرتب شدند و در 10 گروه به وجود آمد:

  • رژیم غذایی به سبک DASH – نشان دهنده یک الگوی غذایی است که بر میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، لبنیات کم چرب، دانه ها و مغزها تاکید دارد و شامل روغن های غیر گرمسیری، مرغ و گوشت بدون چربی و ماهی است. رژیم های بالتیک و نوردیک انواع دیگر این الگوی غذایی هستند.
  • رژیم غذایی مدیترانه ای – که رژیم مدیترانه ای نیز نامیده می شود، این الگو لبنیات را محدود می کند. بر میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، دانه ها و آجیل ها، روغن زیتون فوق بکر و ماهی های چرب تاکید دارد. و شامل مصرف متوسط ​​شراب قرمز است.
  • رژیم غذایی به سبک گیاهخواری/پسکاتاریا – یک الگوی غذایی مبتنی بر گیاه که شامل ماهی است.
  • رژیم غذایی گیاهی/اوو/لاکتو – الگوهای غذایی مبتنی بر گیاه که شامل محصولات لبنی (لاکتو-گیاهی)، تخم مرغ (وگیاهخواری) یا هر دو (گیاهخواری لاکتو-اوو) است.
  • رژیم غذایی به سبک گیاهخواری/وگان – یک الگوی غذایی مبتنی بر گیاه که تمام محصولات حیوانی را حذف می کند.
  • رژیم کم چرب – رژیمی که مصرف چربی را به کمتر از 30 درصد کل کالری دریافتی محدود می کند، از جمله تغییر شیوه زندگی درمانی و برنامه های غذایی حجمی.
  • رژیم غذایی بسیار کم چرب – رژیمی که مصرف چربی را به کمتر از 10 درصد از کل کالری دریافتی محدود می کند، از جمله رژیم های غذایی کمیته پزشکان برای پزشکی مسئول، مک دوگال، پریتیکین، اسلستین و رژیم های اورنیش. برخی را نیز می توان وگان در نظر گرفت.
  • رژیم کم کربوهیدرات – رژیمی که مصرف کربوهیدرات را بین 30 تا 40 درصد از کل کالری دریافتی محدود می کند و شامل رژیم های زون، ساحل جنوبی و رژیم های GI پایین است.
  • رژیم پارینه سنگی که رژیم پالئو نیز نامیده می شود، حبوبات لبنی، غلات کامل و تصفیه شده و روغن ها را حذف می کند.
  • رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات/کتوژنیک – مصرف کربوهیدرات ها را به کمتر از 10 درصد کالری دریافتی روزانه محدود می کند و شامل رژیم های کتوژنیک، اتکینز و کتوژنیک به خوبی فرموله شده است.

هر رژیم غذایی بر اساس 9 مورد از 10 ویژگی دستورالعمل AHA برای یک الگوی غذایی سالم برای قلب ارزیابی شد. تنها عاملی که در امتیازدهی از آن استفاده نشد «مصرف برای رسیدن به تعادل انرژی مناسب برای حفظ وزن سالم» بود، زیرا این عامل علاوه بر انتخاب های غذایی تحت تأثیر عوامل دیگری است که شامل سطح فعالیت بدنی می شود و برای همه گروه های رژیم غذایی به طور یکسان قابل استفاده است. .

برای تعیین ویژگی‌های رژیم‌های غذایی بر اساس میزان همسویی هر مشخصه با دستورالعمل‌های AHA، امتیاز اختصاص داده شد: 1 امتیاز برای دستیابی کامل به دستورالعمل‌ها، 0.75 امتیاز برای اکثراً رسیدن به دستورالعمل‌ها، و 0.5 امتیاز برای دستیابی جزئی به دستورالعمل‌ها. اگر فاکتوری در رژیم غذایی اصولاً دستورالعمل ها را رعایت نمی کرد، امتیاز صفر به آن عامل اختصاص داده می شد. نمرات ایجاد شده جمع‌آوری و اصلاح شد تا امتیازی بین 0 تا 100 ارائه شود که 100 نزدیک‌ترین پایبندی به دستورالعمل‌های رژیم غذایی AHA است.

الگوهای غذایی بررسی شده از نظر همسویی با دستورالعمل های AHA بسیار متفاوت بودند و نمرات بین 31 تا 100 را ایجاد کردند. نمرات در 4 سطح گروه بندی شدند و عوامل رژیم غذایی که به رعایت دستورالعمل ها و همچنین چالش های بالقوه پایبندی کمک می کرد در نظر گرفته شدند.

تنها عامل دستورالعمل‌ها که بخشی از هر الگوی غذایی بود، «به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی قندهای افزوده» بود. فرصت‌هایی برای بهبود جنبه‌های سالم هر الگوی غذایی نیز شناسایی شد.

سطح 1: برنامه های غذایی با بالاترین امتیاز با امتیاز بالاتر از 85

4 الگوی غذایی با بالاترین امتیاز سازگار هستند و طیف گسترده ای از انتخاب های غذایی سالم را ارائه می دهند. الگوی غذایی به سبک DASH با رسیدن به تمام دستورالعمل های AHA امتیاز کاملی کسب کرد. این الگوهای غذایی از نظر غذاهای فرآوری شده، شکر اضافه شده، نمک، روغن های استوایی و الکل کم هستند و در میوه ها، سبزیجات غیر نشاسته ای، حبوبات و غلات کامل به وفور یافت می شوند. پروتئین عمدتاً از منابع گیاهی شامل آجیل، لوبیا یا حبوبات به همراه غذاهای دریایی یا ماهی، گوشت بدون چربی و مرغ و لبنیات بدون چربی یا کم چرب است.

رژیم غذایی مدیترانه ای نیز رتبه بالایی دارد. در مقایسه با DASH امتیاز کمی پایین تری دارد زیرا با نمک اضافه سروکار ندارد و شامل مصرف متوسط ​​الکل به جای محدود کردن یا اجتناب از الکل است. همچنین، اکثر ویژگی های یک الگوی غذایی گیاهخواری با دستورالعمل های رژیم غذایی AHA مطابقت دارد. برنامه های غذایی گیاه خواری و آفت خواری که شامل لبنیات، تخم مرغ یا هر دو می شود نیز در سطح بالایی قرار داشتند.

الگوهای غذایی سطح بالا در صورتی که طبق برنامه مورد نظر اعمال شوند، به بهترین وجه با دستورالعمل‌های AHA مطابقت دارند و می‌توانند برای احترام به بودجه، ترجیحات غذایی، و شیوه‌های فرهنگی تطبیق داده شوند تا افراد بتوانند در درازمدت همیشه به این شیوه غذا بخورند.

سطح 2: رژیم های غذایی کم چرب و وگان با امتیاز بین 75 تا 85

رژیم‌های غذایی کم‌چرب و وگان نیز بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و حبوبات تاکید دارند، در حالی که مصرف الکل و نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی شکر اضافه را محدود می‌کنند. با این حال، محدودیت‌های الگوی غذایی وگان می‌تواند رعایت آن را هنگام صرف غذا در بیرون یا در درازمدت چالش‌برانگیزتر کند. پیروی از یک الگوی غذایی وگان می تواند خطر کمبود ویتامین B-12 را افزایش دهد که می تواند منجر به ناهنجاری های گلبول های قرمز خون و در نتیجه کم خونی شود. بنابراین می توان مکمل را توصیه کرد.

همه چربی ها اغلب در رژیم های غذایی کم چرب به طور یکسان درمان می شوند، در حالی که دستورالعمل های AHA پیشنهاد می کند که چربی های اشباع شده را با چربی های سالم تری که شامل چربی های پلی و تک غیراشباع هستند جایگزین کنید. افرادی که از رژیم غذایی کم چرب پیروی می کنند، می توانند منابع کربوهیدرات سالم کمتری را که شامل غلات تصفیه شده و قندهای افزوده می شود، مصرف کنند. اما با آموزش و مشاوره مناسب برای افراد علاقه مند به این الگوهای غذایی می توان بر این عوامل غلبه کرد.

سطح 3: رژیم های کم کربوهیدرات و بسیار کم چربی با امتیاز بین 55 تا 74

این الگوهای غذایی در حد کم تا متوسط ​​با دستورالعمل های AHA مطابقت دارند.

انگیزه برخی افراد برای پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم چرب می تواند این باشد که برخی تحقیقات نشان داده اند که آنها به طور بالقوه پیشرفت تجمع چربی در شریان را کاهش می دهند. مشخص شده است که یک الگوی غذایی سالم کم کربوهیدرات در مقایسه با یک رژیم غذایی سالم کم چرب، بر کلسترول، قند خون، فشار خون و کاهش وزن تأثیر می گذارد. با این حال، هر دو الگوی غذایی گروه‌های غذایی را محدود می‌کنند که دستورالعمل‌های AHA بر آن تأکید دارند.

برای محدود کردن روغن‌های گیاهی سالم و آجیل‌ها در رژیم‌های غذایی بسیار کم‌چرب امتیاز از دست رفت. این الگوی غذایی همچنین می تواند منجر به کمبود پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین B-12 شود که در نتیجه باعث ضعف عضلانی و کم خونی می شود.

رژیم های کم کربوهیدرات میوه ها را به دلیل محتوای قند، حبوبات و غلات محدود می کنند. در محدود کردن کربوهیدرات‌ها، افراد احتمالاً مصرف فیبر را کاهش می‌دهند و در عین حال مصرف چربی‌های اشباع شده از گوشت‌ها و غذاهای حیوانی را افزایش می‌دهند، که هر دو با دستورالعمل‌های AHA در تناقض هستند.

این بیانیه نشان می‌دهد که کاهش محدودیت‌های گروه‌های غذایی که شامل غلات کامل، میوه‌ها، دانه‌ها و حبوبات می‌شود، می‌تواند به افراد کمک کند تا به الگوی رژیم غذایی کاهش کربوهیدرات پایبند باشند و در عین حال سلامت قلب را در درازمدت ارتقا دهند.

سطح 4: رژیم های بسیار کم کربوهیدرات/کتوژنیک و پارینه سنگی امتیاز کمتر از 55

این 2 الگوی غذایی که اغلب برای کاهش وزن از آنها استفاده می شود، با دستورالعمل های رژیم غذایی AHA مطابقت ندارند. نقاط قوت الگوی رژیم غذایی کم کربوهیدرات تاکید بر مصرف سبزیجات، آجیل و ماهی غیر نشاسته ای همراه با کاهش مصرف قند و الکل اضافه شده است. در مطالعات تا زمانی که این رژیم ها قند خون و بهبود وزن بدن را بهبود می بخشد، مشاهده شده است. 6 ماه. با این حال، اکثر بهبودها پس از یک سال در مقایسه با بهبودهای یک رژیم غذایی با محدودیت کمتر تفاوتی نداشت. محدودیت در حبوبات، غلات کامل و میوه ها می تواند منجر به کاهش مصرف فیبر شود. این رژیم ها همچنین دارای چربی بالایی هستند بدون اینکه چربی اشباع شده را محدود کنند. مصرف سطوح کم فیبر و سطوح بالای چربی اشباع شده هر دو با خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند.

هیچ راهی برای رعایت رژیم های سطح 4 همانطور که در نظر گرفته شده است وجود ندارد و همچنان با دستورالعمل های غذایی AHA مطابقت دارد. آنها بسیار محدود هستند و برای اکثریت افراد رعایت آنها در دراز مدت دشوار است. اگرچه احتمالاً مزایای کوتاه مدت و کاهش وزن قابل توجهی وجود خواهد داشت، اما آنها پایدار نیستند. رژیم های غذایی که در کمک به فرد در حفظ اهداف کاهش وزن موثر هستند عملا باید پایدار باشند.

رتبه ۱۰ رژیم غذایی محبوب برای سلامت قلب

عکس جسیکا لوئیس کریتیو از Pexels

آیا می خواهید از تصاویر ما در سایت خود استفاده کنید؟ برای جاسازی کد روی تصویر کلیک راست کنید