اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را افزایش دهد


پزشکان بر اهمیت حفظ وزن سالم برای بهبود سلامت عمومی تاکید کرده اند و یک مطالعه بزرگ نیز نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش در آینده نیز می تواند کاهش یابد.

محققان دریافتند که BMI چاق یا اضافه وزن در اوایل و اواسط بزرگسالی با افزایش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش مرتبط است. همچنین مشخص شد که مصرف منظم آسپرین این افزایش خطر را در افراد چاق و دارای اضافه وزن اصلاح نمی کند.

سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در زنان و مردان در ایالات متحده است. اگرچه پیشرفت های غربالگری منجر به تشخیص سرطان در مراحل اولیه شده است، سالانه بیش از 150000 مورد جدید سرطان رکتوم و روده بزرگ تشخیص داده می شود.

از آنجایی که نرخ چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است و 70 درصد از جمعیت آمریکا چاق یا دارای اضافه وزن هستند، درک رابطه بین چاقی و خطر ابتلا به بیماری درازمدت، از جمله سرطان، برای بهبود سلامت عمومی ضروری است.

این مطالعه نشان می‌دهد که چاقی یا اضافه وزن در برخی از مراحل زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش را در آینده افزایش دهد.

محققان مایل بودند بدانند که چگونه تغییرات در BMI که در چند مرحله از بزرگسالی رخ می دهد می تواند بر خطر سرطان دستگاه گوارش تأثیر بگذارد.

داده‌های جمع‌آوری‌شده قبلی از 131161 نفر که در یک مطالعه تصادفی‌سازی شده ثبت‌نام کرده بودند، ارزیابی شد که اثربخشی آزمایش‌های غربالگری سرطان تخمدان، کولورکتال، ریه و پروستات را برای کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان بررسی می‌کرد. این مطالعه بین سال‌های 1993 و 2001 بر روی افرادی که بین 55 تا 74 سال سن داشتند، انجام شد.

چاقی نتیجه تجمع و تجمع بافت چربی سفید است. یک پاسخ التهابی می‌تواند ایجاد شود و اختلال عملکرد سلول‌های ایمنی توسط سلول‌های چربی تقویت شود که منجر به ایجاد بیماری‌هایی می‌شود که شامل بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته مغزی، شرایط متابولیک مانند دیابت نوع 2 و برخی سرطان‌های تحت تأثیر سلول‌های چربی است.

برای این تحلیل، 20 سالگی به عنوان اوایل بزرگسالی، بزرگسالی میانسالی 50 سالگی و سن 55 سالگی یا بالاتر به عنوان بزرگسالی دیرتر در نظر گرفته شد.

BMI بر اساس داده های پرسشنامه های مربوط به قد و وزن که توسط شرکت کنندگان در زمان ثبت نام اولیه در این سنین تکمیل شده بود، تعیین شد.

سپس بر اساس استانداردهای WHO در مورد کمبود وزن که BMI کمتر از 18.5، طبیعی که BMI بین 18.5 تا 24.9 است، اضافه وزن که BMI بین 25 تا 29.9 و چاقی که BMI بالای 30 است، طبقه بندی شدند.

همچنین از آنها خواسته شد تا گزارش دهند که در طول مطالعه چقدر آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین مصرف شده است. سپس به مدت 13 سال تحت تعقیب قرار گرفتند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش در افراد چاق و دارای اضافه وزن در اوایل، میانه و اواخر بزرگسالی مشاهده شد. BMI که با گذشت زمان افزایش می‌یابد، با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ و غیر کولورکتال مرتبط است. این رابطه با مصرف منظم آسپرین تغییر نکرد.

اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را افزایش دهد

آیا می خواهید از تصاویر ما در سایت خود استفاده کنید؟ برای جاسازی کد روی تصویر کلیک راست کنید