صحبت کردن با تلفن همراه می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد


بر اساس تحقیقات انجام شده، صحبت کردن با تلفن همراه به مدت نیم ساعت یا بیشتر در هفته در مقایسه با صحبت کردن کمتر از نیم ساعت، با افزایش 12 درصدی خطر فشار خون بالا همراه است.

تعداد دقایقی است که صرف صحبت با یک دستگاه تلفن همراه می شود که برای سلامت قلب تفاوت ایجاد می کند و دقایق بیشتر نشان دهنده خطر بیشتر است. سال‌ها استفاده یا استفاده از هندزفری هیچ تاثیری بر خطر فشار خون بالا نداشت.

تقریباً 3/4 جمعیت بالای 10 سال جهان تلفن همراه دارند. تقریباً 1.3 میلیارد فرد بین 30 تا 79 سال در سراسر جهان فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا یک عامل خطر مهم برای سکته مغزی و حمله قلبی و عامل اصلی مرگ زودرس است.

دستگاه های تلفن همراه سطوح انرژی فرکانس رادیویی پایینی را منتشر می کنند که با افزایش فشار خون به دنبال قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت همراه است. تحقیقات قبلی در مورد استفاده از تلفن همراه و فشار خون نتایج متناقضی را به همراه داشته است، احتمالاً به این دلیل که شامل بازی، متن و غیره می‌شد.

این مطالعه ارتباط بین برقراری و دریافت تماس‌های تلفن همراه و فشار خون جدید را بررسی کرد. داده های بانک زیستی انگلستان مورد استفاده قرار گرفت و در مجموع 212046 فرد بین 37 تا 73 سال بدون فشار خون بالا وارد مطالعه شدند.

اطلاعات مربوط به استفاده از تلفن همراه برای برقراری و دریافت تماس با استفاده از یک پرسشنامه خودگزارش‌دهی در ابتدا جمع‌آوری شد که شامل ساعات استفاده در هر هفته، سال‌های استفاده و استفاده از بلندگو/دستگاه هندزفری بود. افرادی که حداقل هفته ای یک بار از تلفن همراه برای برقراری یا دریافت تماس استفاده می کردند به عنوان کاربران تلفن همراه شناسایی شدند.

ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و فشار خون جدید پس از تنظیم جنسیت، سن، نژاد، BMI، سابقه خانوادگی فشار خون، محرومیت، وضعیت سیگار کشیدن، تحصیلات، عملکرد کلیه، چربی خون، فشار خون، گلوکز خون، التهاب، تجزیه و تحلیل شد. و استفاده از داروها برای کاهش سطح گلوکز یا کلسترول خون.

سن افراد به طور متوسط ​​54 سال بود که 62 درصد زن و 88 درصد از تلفن همراه استفاده می کردند. در طی ۱۲ سال پیگیری به طور متوسط، ۱۳۹۸۴ نفر به فشار خون بالا مبتلا شدند. خطر ابتلا به فشار خون در کاربران تلفن همراه در مقایسه با افرادی که از تلفن های همراه استفاده نمی کنند، 7 درصد بیشتر است.

افرادی که هر هفته نیم ساعت یا بیشتر با تلفن همراه خود صحبت می کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از نیم ساعت صحبت می کنند، 12 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون جدید هستند. نتایج برای مردان و زنان مشابه بود.

بررسی نتایج با جزئیات بیشتر، در مقایسه با افرادی که هر هفته کمتر از 5 دقیقه با تلفن همراه تماس گرفتند یا دریافت کردند، زمان استفاده هفتگی بین 30 تا 59 دقیقه، 1 تا 3 ساعت، 4 و 6 ساعت و بیش از 6 ساعت ها با افزایش 8، 13، 16 و 25 درصدی خطر فشار خون بالا مرتبط بود. در میان کاربران تلفن همراه، سال‌ها استفاده و استفاده از بلندگو/دستگاه هندزفری با خطر فشار خون بالا ارتباط معنی‌داری نداشت.

محققان همچنین به ارتباط بین زمان استفاده کمتر از نیم ساعت در مقابل نیم ساعت یا بیشتر و فشار خون تازه شروع شده بر اساس اینکه افراد دارای ریسک ژنتیکی کم، متوسط ​​یا بالا هستند، بررسی کردند. خطر ژنتیکی با استفاده از داده های Biobank انگلستان ایجاد شد.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که شانس ابتلا به فشار خون بالا در افرادی با خطر ژنتیکی بالا که حداقل نیم ساعت در هفته با موبایل صحبت می‌کردند، در مقایسه با افراد با خطر ژنتیکی پایین 33 درصد بیشتر از دیگران شانس ابتلا به فشار خون بالا داشتند. که هر هفته کمتر از نیم ساعت با تلفن صحبت می کردند.

نتایج نشان می‌دهد که صحبت کردن با موبایل نمی‌تواند بر خطر ابتلا به فشار خون تأثیر بگذارد، به شرطی که زمان تماس هفتگی کمتر از 30 دقیقه باشد.

صحبت کردن با تلفن همراه می تواند خطر فشار خون بالا را افزایش دهد

عکس از zaid mohammed از Pexels

آیا می خواهید از تصاویر ما در سایت خود استفاده کنید؟ برای جاسازی کد روی تصویر کلیک راست کنید