فراخوان در دستگاه های پزشکی خانگی و خطرات امنیت سایبری برترین خطرات فناوری سلامت سال 2023


عکس تیما میروشنیچنکو از طریق pexels

سازمان غیرانتفاعی ایمنی بیمار ECRI در ماه ژانویه گزارش سالانه خود را منتشر کرد 10 خطر برتر فناوری سلامت برای سال 2023. این فهرست – که توسط سازمان از نظرسنجی‌های اعضا، بررسی‌های متون، آزمایش‌ها در آزمایشگاه آنها و بررسی رویدادهای ایمنی بیمار گردآوری شده است – می‌تواند به روزنامه‌نگارانی که بیمارستان‌ها، فناوری اطلاعات سلامت و/یا ایمنی بیمار را پوشش می‌دهند، یک آغازگر خوب در مورد روندهای قابل مشاهده باشد و منبعی غنی است. برای ایده های داستانی

در صدر فهرست امسال نگرانی بود که شکاف در فراخوان برای دستگاه های پزشکی خانگی می تواند باعث سردرگمی و آسیب بیمار شود. نویسندگان خاطرنشان کردند که اطلاعات دقیق و قابل درک درباره فراخوان‌های دستگاه‌های پزشکی اغلب به بیمارانی که از آن دستگاه‌ها استفاده می‌کنند نمی‌رسد و این شکاف اطلاعاتی همچنان در حال افزایش است.

سازندگان دستگاه به ندرت با بیماران مراقبت در منزل ارتباط مستقیم دارند و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است فعالانه با بیماران خود در مورد فراخوان تماس نگیرند. در نتیجه، بیماران ممکن است تا مدت‌ها پس از صدور فراخوان‌ها و گاهی اوقات از منابع بالقوه نامعتبر مانند رسانه‌های اجتماعی، اطلاعاتی در مورد فراخوان‌ها کسب نکنند.

حتی اگر بیماران یک اعلان دریافت کنند، ممکن است زبان مملو از اصطلاحات خاص باشد و ممکن است در مورد اینکه آیا دستگاه آنها تحت تأثیر قرار گرفته است یا اینکه در مورد آن چه کاری انجام دهند، سردرگم شوند. ECRI سازندگان را به چالش می‌کشد تا دستورالعمل‌های ثبت دستگاه را به کاربران ارائه دهند، فراخوان‌های ساده بنویسند، پایگاه داده به‌روز دستگاه‌ها را حفظ کنند، و کارکنان را تعیین کنند تا اطمینان حاصل شود که هر فراخوانی به کاربران خانگی می‌رسد.

برخی دیگر از خطرات فناوری در لیست 2023 عبارتند از:

تعداد فزاینده دستگاه های پزشکی یکبار مصرف معیوب (#2). وسایل پزشکی یکبار مصرف در مراقبت های بهداشتی رو به افزایش است. ECRI گزارش هایی از ترک خوردگی لوله ها و کانکتورها، برچسب گذاری نادرست محصول، یا به خطر افتادن عقیمی سوزن ها و کاتترها دریافت کرده است. این سازمان تولیدکنندگان را به چالش کشید تا فرآیندهای کنترل کیفیت را مجدداً بررسی و بهبود بخشند تا از ورود محصولات معیوب به بازار جلوگیری کنند.

استفاده نامناسب از کابینت توزیع خودکار لغو می شود (#3). کابینت‌های توزیع خودکار – کابینت‌های پزشکی رایانه‌ای برای بیمارستان‌ها که اغلب در طبقات بیماران قرار دارند – برای دسترسی با استفاده از پروتکل‌های خاص طراحی شده‌اند. پزشکان اعتبار خود را وارد می کنند تا قفل کابینت را باز کنند و می توانند داروهای خاص بیمار را که قبلاً توسط داروسازان بررسی و تأیید شده است انتخاب کنند. در مواقع اضطراری، این مراحل را می توان برای دسترسی سریع به داروها نادیده گرفت. به گفته نویسندگان، اما برخی از موسسات به طور معمول این فرآیند را نادیده می گیرند و به طور بالقوه بیماران را در معرض خطر قرار می دهند.

شکست در مدیریت خطرات امنیت سایبری مرتبط با سیستم های بالینی مبتنی بر ابر (#5). سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی که داده‌هایی مانند سوابق پزشکی الکترونیکی بیماران را در فضای ابری ذخیره می‌کنند، اغلب به شرکت‌های خارجی برای اطمینان از امنیت و قابلیت اطمینان آن اطلاعات و رسیدگی به هرگونه رویداد امنیتی برای بازیابی خدمات متکی هستند.. نویسندگان خاطرنشان کردند، اما مراکز بهداشتی باید خطر هرگونه اختلال در مراقبت از بیمار را درک کنند و برای این احتمال برنامه ریزی کنند. یک نقض امنیتی در سرویس مبتنی بر ابر می‌تواند منجر به از دست دادن در دسترس بودن یا یکپارچگی آن سرویس یا نقض احتمالی اطلاعات سلامت محافظت شده بیماران (PHI) شود. آنها گفتند که نهادهای مراقبت های بهداشتی باید کنترل های امنیتی داخلی مناسب را برای کاهش خطرات اجرا کنند.

سردرگمی پیرامون الزامات تمیز کردن و ضد عفونی ونتیلاتور می تواند منجر به آلودگی متقاطع شود (#7). هیچ کس در اهمیت نیاز به تمیز کردن و ضدعفونی موثر ونتیلاتورها، که اجزای آن می تواند توسط گازهای بازدمی و ترشحات راه هوایی آلوده شود، شک ندارد. اما دستورالعمل‌های پردازش مجدد ارائه‌شده توسط سازندگان دستگاه‌ها می‌تواند ناقص یا گیج‌کننده باشد، که می‌تواند کارکنان مسئول پردازش مجدد را در مورد اینکه کدام قطعات نیاز به تمیز کردن و ضد عفونی کردن، نحوه انجام صحیح آن و دفعات وقوع آن دارند سردرگم کند. ECRI سازندگان را به چالش کشید تا اطمینان حاصل کنند که دستورالعمل‌ها برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن اجزای ونتیلاتور کامل، واضح، مستند و قابل دستیابی هستند.

عدم گزارش مشکلات مربوط به دستگاه ممکن است خطر عود را داشته باشد (#10). گزارش مشکلات مربوط به تجهیزات پزشکی برای ایمن نگه داشتن بیماران و کارکنان بسیار مهم است، اما به دلایل مختلف مشکلات همیشه با استفاده از کانال های مناسب گزارش نمی شوند. در نتیجه، ممکن است دستگاه‌های شکسته، نادرست یا بد ساخت یا طراحی شده همچنان در حال استفاده باقی بمانند و به طور بالقوه به آسیب‌های بیمار کمک کنند. به گفته نویسندگان، برای به حداقل رساندن اختلال در مراقبت از بیمار، سازمان های مراقبت های بهداشتی باید موانع گزارش دهی را شناسایی و از بین ببرند و فرآیند گزارش دهی را تا حد امکان آسان کنند.

سایر موارد موجود در لیست عبارت بودند از:

  • جابجایی ناشناخته سوزن وریدی یا جدا شدن از خط خونی در طول همودیالیز می تواند منجر به مرگ شود (#4).
  • تزریق کننده های فشار بادی می توانند آمبولی های کشنده هوا را از کیسه های محلول IV منتقل کنند (#6).
  • تصورات غلط رایج در مورد جراحی الکتریکی می تواند منجر به سوختگی جدی شود (#8).
  • استفاده بیش از حد از تله متری قلبی می تواند منجر به اضافه بار شناختی پزشک و از دست دادن رویدادهای مهم شود (#9).

گزارش کامل در دسترس اعضای ECRI است، اما خبرنگاران می توانند دانلود کنند خلاصه اجرایی که نکات اصلی را خلاصه می کند.

منابع اضافی