برای جلوگیری از سیاست‌های سمی در محل کار ۴ راهکار پیشنهادی


سیاست اداری نوعی جنگ قدرت است. برای مثال، ممکن است فردی شایعه‌ای جاه طلبانه و منفعت طلبانه را منتشر کند تا جلو بیفتد یا در ازای ایده‌ها یا کار‌هایی که از آن دیگران است برای خود اعتبار کسب کند. هم چنین، اگر مجبور شوید جانب طرفی را بگیرید نیز این موضوع مصداق سیاست اداری می‌باشد.

همه می‌دانند که سیاست اداری* (Office Politics) بد است. کارشناسان در این باره اجماع نظر دارند که سیاست اداری بهره وری را کاهش می‌دهند و از بسیاری جهات می‌تواند به ایجاد یک محل کار خصمانه دامن بزند. متاسفانه همه شرکت‌ها نسخه‌ای از آن را دارند و به اشکال مختلفی اجرا می‌شوند. خواه این سیاست در قالب طرح شایعات همراه با فریب بی ضرر باشد و یا به شکل نمایش آشکارتر  طرفداری و حذف‌های خصمانه نمی‌توانید برای همیشه از آن اجتناب ورزید.

بهترین کار این است که بیاموزید چگونه در اطراف آن حرکت کنید. در اینجا چهار راه برای پیدا کردن راه بدون درگیر شدن در سیاست اداری آشفته ذکر می‌شود:

۱-درگیر نشوید

طبق تعریف سیاست اداری شامل نوعی جنگ قدرت است. برای مثال، ممکن است فردی شایعه‌ای شرورانه را منتشر کند تا جلو بیفتد یا در ازای ایده‌ها یا کار‌هایی که از آن دیگران است برای خود اعتبار کسب کند. هم چنین، اگر مجبور شوید جانب طرفی را بگیرید نیز این موضوع مصداق سیاست اداری می‌باشد.

سعی کنید این کار را نکنید و در عوض در برابر رفتار‌های سمی از جمله شایعات اداری یا خنجر زدن از پشت خود را بی طرف نگه دارید. این امر به ویژه زمانی صادق است که اطلاعات دست اولی در مورد موقعیت یا افراد درگیر نداشته باشید. به گونه‌ای رفتار کنید که گویی ممکن است در آینده چنان شایعاتی در مورد شما نیز مطرح شود چرا که مطمئنا امکان پذیر است.

۲-با صداقت عمل کنید

یک راه خوب برای جلوگیری از درگیر شدن در سیاست اداری آن است که پذیرای آن نباشید. با این وجود، علاوه بر خودداری از مشارکت می‌توانید خود را بالاتر از آن قرار داده و خود را به عنوان فردی شکل دهید که با صداقت عمل می‌کند. بدین ترتیب، افرادی که سیاست اداری را اعمال می‌کنند پیش از آن که بخواهند شما را در برنامه‌های خود قرار دهند در تصمیم شان تجدیدنظر خواهند کرد.

با این وجود، عمل همراه با صداقت به چه معناست؟ عمل همراه با صداقت  به معنای پیروی مداوم از مجموعه‌ای از قوانین اخلاقی است حتی زمانی که به نظر می‌رسد کار ناخوشایندی باشد.  سعی کنید به طور مداوم در ارتباطات خود صادق و شفاف باشید و از پنهان کردن اطلاعات مهم یا گمراه کردن دیگران بپرهیزید به ویژه اگر در مورد موضوعاتی که می‌تواند شغل دیگران را به خطر بیندازد. همیشه به احساسات و نظرات همکاران خود توجه داشته باشید و رفتاری را که برای خود انتظار دارید نسبت به سایرین داشته باشید.

۳- برای همه دوست باشید

منظور این نیست که تلاش کنید تا همگان را راضی نگه دارید. هم چنین به شما توصیه نمی‌شود که اگر برای تان به طور طبیعی رخ نمی‌دهد به اصطلاح یک پروانه اجتماعی* باشید. با این وجود، اگر بتوانید با همه افراد در محل کارتان با سطح احترام، مهربانی و حرفه‌ای بودن یکسان رفتار کنید ممکن است این رفتار شما را از تبدیل شدن به یکی از شرکت کنندگان ناخواسته در سیاست‌های اداری سمی نجات داده و بازدارد.

البته گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن است. با این وجود، این کار را به طور مداوم انجام دهید و در نهایت به عنوان فردی که منصف و قابل دسترس است شهرت پیدا خواهید کرد و کم‌تر احتمال خواهد داشت که شما را در موقعیت‌های بالقوه ناخوشایند درگیر کنند.

Workplace Politics: Here's How to Efficiently Avoid It - Steve Gilliland

۴-مسائل شخصی را با مسائل حرفه‌ای در هم نیامیزید

سیاست‌های اداری می‌تواند بدتر شود به خصوص زمانی که خارج از ساعات کاری رخ دهد. زمانی که برخی از همکاران تان شب تعطیل بیرون می‌روند یا حتی در مراسمی مانند مهمانی شرکت می‌کنند احتمال رخ دادن این موضوع وجود دارد.

مراسم و شب نشینی‌های ذکر شده برای تقویت روحیه و ایجاد حس رفاقت بسیار مهم هستند. با این وجود، آن رویداد‌ها گاهی اوقات می‌توانند مکالمات و رفتار‌های بیش از اندازه صمیمی را تشویق کنند که ممکن است به سیاست‌های اداری سمی دامن بزند.

کاری که می‌توانید انجام دهید آن است که حرفه‌ای باقی بمانید و سعی کنید تعادلی بین تفریح و تعیین مرز‌های شخصی ایجاد کنید. در مکالمات تان سعی کنید در مورد موضوعاتی که مایل به بحث و گفتگو هستید گزینشی رفتار کنید. در بحث در مورد مسائل مربوط به کار یا شایعات در مورد یک یا چند سوژه خاص بی طرف باقی بمانید و نشان دهید که علاقه مشترکی به طرح این مسائل ندارید.

شاید نکته مهم‌تر آن باشد که به یاد داشته باشید کار در نهایت کار است و نباید تمام زندگی شما باشد. زندگی حرفه‌ای و شخصی خود را جدا از یکدیگر نگه دارید و آن زمان می‌توانید خود را از دردسر‌های ناشی از سیاست اداری در امان نگه دارید. در مجموع، این یک بازی برد – برد خواهد بود. موفق باشید!

*اعمال و رفتاری که مستلزم رقابت برای کسب موقعیت یا قدرت در محل کار است.

*پروانه اجتماعی (Social Butterfly) به کسی می‌گویند که بسیار اجتماعی باشد و با دیگران خوب ارتباط برقرار کند.



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟