ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT و پتانسیل آنها در مراقبت های بهداشتی: آغازگری برای روزنامه نگاران


ربات چت هوش مصنوعی

عکس از محمد حسن از طریق Pixabay.com

چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT از زمان انتشار در ماه نوامبر در صنایع مختلف از جمله مراقبت های بهداشتی سرفصل خبرها شده است و در دو ماه اول 100 میلیون کاربر به خود اختصاص داده است. چت‌بات‌ها برنامه‌های رایانه‌ای هستند که برای شبیه‌سازی مکالمه طراحی شده‌اند و فناوری پشت این برنامه به نام Generative Pre-trained Transformer 3، از مقادیر عمیق داده یاد می‌گیرد تا متنی شبیه انسان تولید کند.

بر اساس گزارش‌های خبری، این برنامه می‌تواند به پیش‌بینی موارد بعدی در یک دنباله کمک کند و می‌تواند برای کارهای گسترده‌ای مانند نوشتن رزومه، توضیح موضوعات پیچیده و ایجاد محتوا به چندین زبان استفاده شود. به گفته SFGATE، برخلاف سایر برنامه های هوش مصنوعی، این برنامه فقط داده ها را تجزیه و تحلیل نمی کند یا محتوا را سازماندهی می کند، بلکه می تواند آن را ایجاد کند. کاربران می‌توانند یک درخواست را در پلتفرم تایپ کنند و ربات چت معمولاً یک پاسخ منسجم را ارائه می‌دهد. چگونه؟ زیرا این برنامه بر روی مجموعه داده های عظیمی از متن آموزش داده شده است تا بفهمد مردم چگونه با هم تعامل دارند، از جمله اینکه چه چیزی و چه زمانی باید بگویند.

یک مطالعه دسامبر منتشر شده در MedRxiv و PLOS Digital Health دریافت که چت بات می تواند در آستانه قبولی برای آزمون مجوز پزشکی ایالات متحده بدون هیچ گونه آموزش یا تقویت تخصصی انجام دهد. مطالعه دیگری در ماه فوریه نشان داد که مدل هوش مصنوعی می‌تواند پاسخ‌های مناسبی را به سؤالات ساده در مورد پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی ارائه دهد.

بر اساس یک مقاله نظر در این مقاله، ChatGPT به طور بالقوه می تواند برای کمک به کارهای تکراری و وقت گیر مانند ورود داده ها، برنامه ریزی قرار ملاقات و ترجمه زبان استفاده شود. MedPage امروز نوشته شده توسط پزشک و مشاور مراقبت های بهداشتی هاروی کاسترو. همچنین می تواند به گسترش دسترسی به مراقبت های بهداشتی در جوامع محروم از طریق پزشکی از راه دور و دستیاران پزشکی مجازی کمک کند.

دکتر رابرت پرل در مقاله فوربس در فوریه نوشت که هوش مصنوعی مولد «عمل پزشکی را به روش‌های غیرقابل تصوری تغییر می‌دهد». با گذشت زمان، ابزارهایی مانند این – که به طور تصاعدی سریع‌تر می‌شوند – می‌توانند یاد بگیرند که چگونه پزشکان تصمیم‌های بالینی را اتخاذ می‌کنند، به ارائه کمک‌های پزشکی 24 ساعته از طریق همگام‌سازی با دستگاه‌های پوشیدنی کمک می‌کنند، و به بیماران یادآوری می‌کنند که چه زمانی باید برای غربالگری‌های پیشگیرانه یا پر کردن مجدد داروهای نسخه‌ای انجام شوند. به گفته پرل این ابزارها همچنین می‌توانند دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد را بیاموزند و به پزشکان در زمانی که در شرف مرتکب خطای پزشکی هستند هشدار دهند، یا یاد بگیرند که مجموعه مراحل بعدی مراقبت از بیماران را پیش‌بینی کنند.

احتیاط هایی که باید در نظر گرفته شود

برخی از پزشکان در مورد این فناوری هشدار داده اند. مگان فیتزجرالد، دکتر PH، MPH، RN، استاد کمکی دانشکده بهداشت عمومی پست الکترونیک دانشگاه کلمبیا، در یک مقاله نظری در MedPage Today نوشت: سوالاتی در مورد توانایی ربات چت برای پرداختن به همدلی، اخلاق و تفکر انتقادی وجود دارد.

فیتزجرالد نوشت: «در مراقبت‌های بهداشتی، قضاوت بالینی، اخلاقیات و رفتار با بیماران به‌عنوان فردی، بخش مهمی از مراقبت از بیمار است. همچنین به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های فناوری در مراقبت‌های بهداشتی شکست خورده‌اند، زیرا تعاملات انسانی لازم را در نظر نمی‌گیرند، که موفقیت محصولات آنها را محدود می‌کند.

سایر مشکلات احتمالی در یک پست وبلاگ اخیر توسط مدیران Orbita، شرکتی که ابزارهای هوش مصنوعی متمرکز بر مراقبت های بهداشتی ایجاد می کند، ذکر شده است. بیماران ممکن است شروع به استفاده از ChatGPT کنند تا خود را تشخیص دهند، مانند برخی که اکنون از طریق گوگل یا سایر موتورهای جستجو انجام می دهند، بدون اینکه به طور کامل درک کنند که ربات چت یک ابزار تصمیم گیری بالینی نیست. هیچ نظارت انسانی بر پاسخ های ایجاد شده وجود ندارد، که ممکن است همه آنها دقیق یا بر اساس جدیدترین دستورالعمل ها نباشد، و این ابزار با قوانین فدرال حفظ حریم خصوصی مطابقت ندارد.

رشاب دوشی و سیمار باجاج در مقاله‌ای در STAT نوشتند: «اگرچه ChatGPT می‌تواند به پزشکان کمک کند، اما آنها باید با احتیاط رفتار کنند و از آن به عنوان منبع اصلی بدون تأیید استفاده نکنند.

سایر ابزارهای مولد هوش مصنوعی

ChatGPT تنها ابزار هوش مصنوعی مولد برای جذب پوشش خبری نیست. Bard و MedPaLM Google نیز سرفصل‌هایی را ایجاد کرده‌اند و MedPaLM در آزمون آزمایشی مجوز پزشکی ایالات متحده به دقت 85 درصد دست یافته است.

GPT-4 OpenAI که در اواسط ماه مارس منتشر شد، برنامه‌ای برای توزیع در اواخر سال به نام Dragon Ambient eXperience Express دارد که یک یادداشت بالینی خودکار بر اساس ضبط‌شده از بازدیدهای بیمار ایجاد می‌کند. MedPage Today گزارش داد که این ابزار می تواند صدای محیط و مکالمات را برای ضبط و تجزیه و تحلیل برخوردهای بیمار با ارائه دهندگان ترکیب کند و یک پیش نویس از یادداشت بالینی استاندارد شده برای بررسی ارائه دهنده تهیه کند، که این شرکت به عنوان یکی از راه های کمک به کاهش فرسودگی ارائه دهندگان تبلیغ می کند. MaineHealth یکی از سیستم های بهداشتی است که این ابزار را آزمایش می کند.

منابع برای خبرنگاران

روزنامه نگارانی که اخبار مربوط به استفاده از این فناوری در عرصه مراقبت های بهداشتی را پوشش می دهند، ممکن است از پزشکان درباره نحوه ادغام ربات چت در مراقبت های بهداشتی و چگونگی بررسی نتایج حاصل از این ابزار بپرسند. پاسخ هایی که دریافت می کنند چقدر دقیق است؟ پزشکان چه چیزی را در مورد برنامه دوست دارند یا دوست ندارند؟ مزایا و معایب آن چیست؟ استفاده از آن چقدر آسان است؟ در مواردی که مکالمات ضبط می شود، آنها چگونه با نگرانی های مربوط به حریم خصوصی بیمار برخورد خواهند کرد؟ و مهمتر از همه، محدودیت ها چیست و چگونه آنها را جبران می کنند؟

یک پست داستانی اخیر در مورد هوش مصنوعی که برای AHCJ جمع آوری کردم، ایده هایی را برای ایده های ممکن مقاله ارائه می دهد. و برای افراد تازه کار، من یک برگه راهنمایی در مورد هوش مصنوعی تهیه کردم که در وب سایت AHCJ در دسترس اعضا است.

منابع ChatGPT

  • درباره OpenAI، شرکتی که ChatGPT را پشت سر می‌گذارد، چه باید بدانید – مقاله اولیه واشنگتن پست که توضیح می‌دهد این فناوری چیست و چگونه کار می‌کند.
  • اگر هنوز مطمئن نیستید ChatGPT چیست، این راهنمای شما برای چت ربات ویروسی است که همه درباره آن صحبت می کنند – مقاله ای از Business Insider
  • هوش مصنوعی توضیح داد: راهنمای افراد روزمره برای ChatGPT – مقاله ای از SFGATE
  • OpenAI و ChatGPT: مقدمه ای برای رهبران مراقبت های بهداشتی – یک پست وبلاگ از Orbita
  • 5 روشی که ChatGPT مراقبت های بهداشتی را برای همیشه و برای بهتر تغییر می دهد – مقاله ای از فوربس
  • ChatGPT بیشتر شبیه پنی سیلین است تا داروی دقیق – یک نظر در MedPage Today
  • تشخیص به کمک ChatGPT: آیا آینده ناگهان اینجاست؟ – مقاله ای از STAT
  • با افزایش هوش مصنوعی در یادداشت برداری پزشکی، نگرانی های مربوط به دقت بالا می رود – مقاله ای از STAT
  • مشاوره پزشکی تولید شده توسط هوش مصنوعی-GPT و فراتر از | قانون و پزشکی – مقاله ای از JAMA