چرا روزنامه نگاران باید آنفولانزای پرندگان را در ماه های آینده از نزدیک دنبال کنند؟


عکس از Italo Melo از طریق pexels.

همانطور که به دنبال داستان های بیماری های عفونی (به غیر از COVID-19) هستید، سرعت را در نظر بگیرید آنفولانزای مرغی، که می تواند در بهار امسال بدتر شود زیرا پرندگان با گرم شدن هوا به شمال مهاجرت می کنند.

در حالی که ویروس آنفولانزای پرندگان کنونی هنوز توانایی انتشار در بین انسان ها را نشان نداده است، اما در بین پرندگان وحشی و مرغ هایی که تخم می گذارند بسیار مسری است. ایفای نقش در افزایش قیمت تخم مرغ و مانند همه ویروس‌های مسری، این احتمال وجود دارد که یک تغییر ژنتیکی در پاتوژن می‌تواند آن را در مقطعی در آینده برای افراد خطرناک کند.

ویلیام شافنر، دکتر ویلیام شافنر، استاد پزشکی پیشگیری و بیماری‌های عفونی دانشگاه وندربیلت و مدیر پزشکی بنیاد ملی بیماری‌های عفونی، گفت: «ما دائماً آنفولانزای مرغی را تماشا می‌کنیم. وی افزود: «به طور دوره‌ای، تنها به‌صورت تصادفی، ویروس‌های آنفولانزای مرغی ظرفیت ژنتیکی برای انتشار در بین انسان‌ها را پیدا می‌کنند. بنابراین، ما باید آنفولانزای مرغی را تماشا کنیم تا مطمئن شویم که اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم در سریع‌ترین زمان ممکن واکنش نشان دهیم.»

در اینجا یک پرسش و پاسخ وجود دارد تا به شما کمک کند آنچه را که اکنون در مورد شیوع جهانی آنفولانزای مرغی می دانیم، درک کنید.

این شیوع از چه زمانی شروع شد؟

شیوع این بیماری در اوایل سال 2022 آغاز شد. یک مزرعه تجاری بوقلمون در ایندیانا گزارش شده است سویه بسیار مسری H5N1 حدود 100 پرنده آن را کشته بود. سپس اردک ها در کارولینای جنوبی با این ویروس نیز یافت شدند. H5N1 یکی از چندین سویه است که به دلیل مرگ و میر بالای آن در پرندگان به عنوان آنفلوانزای پرندگان بسیار بیماری زا (HPAI) طبقه بندی شده است. تا اوایل دهه 2000، آنفولانزای مرغی عمدتاً محدود بود به طیور و بنابراین قابل کنترل بود. سپس آنفولانزا شروع به گسترش در میان حیات وحش کرد که عامل بیماری زا را در مسیرهای مهاجرت در سراسر جهان برد. طی چند دهه گذشته، پرندگان موارد آنفولانزا کاهش یافته است و به شدت جریان یافت.

پرندگان آبی اعتقاد دارند آخرین نسخه ویروس H5N1 را از اروپا از طریق کانادا و به ایالات متحده آورده است و به نظر می رسد شیوع فعلی مرگبارترین بیماری برای پرندگان باشد. در سال‌های گذشته، شیوع آنفولانزای مرغی در تابستان کاهش یافت، اما در سال 2022 اینطور نشد و ویروس همچنان به گسترش خود ادامه داد.

ربکا پولسون، محقق بیماری‌های حیات وحش در دانشگاه جورجیا در آتن، «چیزی در مورد این ویروس کاملاً متفاوت است. به طبیعت گفت از اینکه ویروس چقدر مسری و کشنده بوده است.

از زمان اولین گزارش H5N1 در سال گذشته، آنفولانزای مرغی به سرعت به طیور، پرندگان آبزی و پرندگان وحشی در سراسر ایالات متحده سرایت کرده است. بیش از 57 میلیون پرنده و منجر به کاهش جمعیت 44 میلیون جوجه تخم‌گذار. اکنون از آخرین شیوع آنفولانزای پرندگان در کشور پیشی گرفته است که در سال 2015 رخ داد، بر اساس CDC.

مردم چقدر باید نگران عفونت H5N1 باشند؟

فعلا نه خیلی ساختار ژنتیکی H5N1 انتقال به انسان و بین انسان را دشوار می کند. اگر روزهای خود را با جوجه ها کار نکنید، خطر ابتلا به آنفولانزای مرغی کم است. سازمان بهداشت جهانی است نظارت مداوم ساختار ژنتیکی آنفولانزای انسانی، و هیچ داده ای وجود ندارد که نشان دهد آنفولانزای مرغی بین انسان ها در حال گسترش است.

“در حال حاضر، هیچ نشانه ای وجود ندارد [human] آنفولانزا در هر نقطه از جهان است [the result of] شافنر گفت: سویه جدیدی که از منابع پرندگان به دست آمده است.

این در حالی است که مرغداران و خانواده هایشان در معرض خطر زیاد قرار گرفتن در معرض خون و مدفوع مرغ هستند و گاهی اوقات از پرندگان خود آنفولانزا می گیرند. اگر فردی به آنفولانزای مرغی مبتلا و بیمار شود، میزان مرگ و میر بالاست. از سال 2003 تا پایان سال 2022، تعداد افراد مبتلا به موارد تایید شده آنفولانزای مرغی 868 و 457 تلف شد از آن، با توجه به WHO. سال گذشته، یک نفر در ایالات متحده آلوده گزارش شد مبتلا به آنفولانزای مرغی و بهبود یافت. در ژانویه 2023، اکوادور گزارش شده است یک مورد انسانی آنفولانزای مرغی

آیا صاحبان طیور حیاط خلوت باید نگران عفونت H5N1 باشند؟

CDC می گوید نادر است برای سرایت آنفولانزای مرغی به مردم در سال گذشته هیچ موردی از ابتلای صاحبان طیور حیاط خلوت به آنفولانزای پرندگان مشاهده نشده است.

آیا با خوردن مرغ می توان به آنفولانزای مرغی مبتلا شد؟

خیر. هیچ موردی از ابتلا به آنفولانزای مرغی در اثر خوردن مرغ به درستی مشاهده نشده است. CDC گفت.

اگر آنفولانزای مرغی به خوبی مردم را مبتلا نمی کند، چرا خبرنگاران سلامت باید توجه کنند؟

حتی اگر در حال حاضر به خوبی به انسان منتقل نشود، همچنان پتانسیل جهش و انتقال بیشتر به انسان را دارد: دوی سریدار، رئیس بهداشت عمومی جهانی دانشگاه ادینبورگ، “این یک بمب ساعتی است.” در گاردین نوشت. جهشی که باعث می شود این ویروس راحت تر بین انسان ها گردش کند ممکن است.

و آنفولانزای مرغی یک داستان مهم اقتصادی، حیوانی، بهداشت روانی و محیطی است.

احتمالاً قبلاً تأثیر آن را دیده اید از نظر قیمت تخم مرغ. در حال حاضر هیچ واکسنی برای این ویروس وجود ندارد، بنابراین جلوگیری از عفونت برای کشاورزان (و صاحبان طیور حیاط خلوت) بسیار چالش برانگیز است. این پاتوژن در بین جوجه هایی که تخم می گذارند بسیار مسری است و پس از تشخیص آنفولانزای مرغی، کشاورزان باید کل گله خود را از بین ببرند. (این ویروس در بین جوجه هایی که به عنوان غذا به نام جوجه های گوشتی پرورش می یابند کمتر مسری است، بنابراین بازار گوشت مرغ به شدت بازار تخم مرغ تحت تاثیر قرار نگرفته است) این امر دامداران را می طلبد. در محدوده چهار تا هفت ماه برای جایگزینی گله هایی که تخم می گذارند.

این در حالی است که نحوه معدوم سازی گله های آلوده توسط برخی مرغداران از سوی فعالان حقوق حیوانات غیرانسانی تلقی می شود. دیدن این داستان Vox در مورد نحوه کشتن دسته جمعی جوجه ها (این داستان برای افراد ضعیف نیست)

و همچنین یک داستان سلامت روان برای کشاورزانی است که مجبور شده اند گله های خود را برای جلوگیری از شیوع بیشتر معدوم کنند. به عنوان مثال، رادیو عمومی اورگان داستانی منتشر کرد اوایل ژانویه امسال در مورد تأثیر مرغداران مجبور به از بین بردن گله های خود در هنگام شناسایی آنفولانزای مرغی بود. آمبر بتز، سخنگوی وزارت کشاورزی ایالت واشنگتن به خبرنگار گفت: “این فقط ویرانگر است.” “وقتی جوجه های شما عضوی از خانواده شما هستند، تماشای آنها در این شرایط بسیار دشوار است.”

علاوه بر این، ویروس عفونت می کند حیات وحش مانند جغدها و شاهین ها و کشتن گونه های دیگر مانند پنگوئن ها و فوک ها، نشان می دهد که آنفولانزا اثرات زیست محیطی گسترده تری دارد.

با کارشناسان تماس بگیرید

  • امیلی متز، JD، رئیس و مدیر اجرایی American Egg Board، تماس: 847.296.7043
  • لوئیز مونکلا، دکترا، استادیار پاتوبیولوژی، دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، تماس با: lhmoncla@upenn.edu
  • ربکا پولسون، دکترا، دستیار محقق، مطالعه بیماری حیات وحش تعاونی جنوب شرقی، دانشگاه جورجیا. تماس: rpoulson@uga.edu
  • وندی پوریار، ویروس شناس حیات وحش در دانشگاه تافتس. تماس: wendy.puryear@tufts.edu
  • برایان ریچاردز، هماهنگ کننده بیماری های نوظهور در مرکز ملی بهداشت حیات وحش سازمان زمین شناسی ایالات متحده. مخاطب: brichards@usgs.gov
  • ویلیام شافنر، MD، استاد پزشکی پیشگیری و بیماری‌های عفونی دانشگاه واندربیلت و مدیر پزشکی بنیاد ملی بیماری‌های عفونی. مخاطب: william.schaffner@vumc.org
  • دوی سریدار، رئیس دانشگاه ادینبورگ بهداشت عمومی جهانی. مخاطب: press.office@ed.ac.uk