چرا ماموگرافی درد دارد؟ – الو دکتر


آیا با ماموگرافی آشنایی دارید؟ این نام مربوط به یکی از ابزارهای تصویربرداری است که به‌واسطه آن، ردیابی علائم سرطان سینه صورت می‌گیرد. درواقع سرطان سینه از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه در بانوان شاهد آن هستیم.

ازاین‌رو راهکارهای نوینی پا به عرصه خدمات درمانی گذاشت که از طریق آنها می‌توان به شناسایی سریع و دقیق بیماری رسید و قبل از پیشرفت آن اقدام کرد. این دستگاه‌های تصویربرداری و به‌کارگیری آنها، گامی پیشگیرانه در حفظ سلامتی شماست. مقاله امروز ما می‌خواهد به معرفی بیشتر این روند درمانی بپردازد.

اهمیت آزمایش‌های غربالگری و تست سلامت سینه

سرطان پستان، شایع‌ترین بیماری در بین زنان و دومین علت مرگ‌ومیر در بین آنهاست. تشخیص به‌موقع این ناهنجاری، قدمی در ارتقای سلامت بانوان است. در آزمایش‌های غربالگری با ارزیایی سابقه رادیوتراپی قفسه سینه، نمونه‌برداری و ارزیابی سابقه فردی و خانوادگی به شناسایی بیماری و درمان آن کمک می‌شود.

هر شخصی می‌تواند جهت پیشگیری از بروز این سرطان رویکردهای مختلفی در زندگی خود داشته باشد مانند ورزش، تغذیه سالم و معاینه‌هایی که به‌طور مرتب باید انجام شوند، به‌خصوص در بانوان سن بالا. به این منظور پزشکان ماموگرافی شیراز https://doctoreto.com/doctors/service/mammography/city/shiraz ، درصورتی‌که ساکن این شهر هستید، از متخصصان متبحری شناخته می‌شوند که با خدمات حضوری و آنلاین، قدم‌هایی مهم در راستای کاهش خطر بیماری و بهبود شما برمی‌دارند.

تفسیری از علت درد ماموگرافی

اگر با چند نفر از کسانی که این آزمایش را تجربه کرده باشند صحبت کنید، قطعا نظرهای متفاوتی از زبان آنها می‌شنوید چراکه این آزمایش به‌شکل‌های مختلفی ممکن است تجربه شود. برخی بانوان در پروسه انجام آن احساس درد دارند و برخی دیگر هیچ‌گونه حس ناراحت‌کننده‌ای دریافت نمی‌کنند.

فکر می‌کنید علت دردی که ممکن است به سینه‌های شخص مورد آزمایش تحمیل شود، چیست؟ گفته می‌شود در طی تابش اشعه ایکس و فشرده‌شدن دستگاه درحالی‌که سینه فرد مابین آن است، درد احساس می‌شود.

درحقیقت این تست به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. به‌گونه‌ای که تکنولوژیست، سینه‌های فرد را درون دستگاه قرار داده و صفحه‌های دستگاه توسط پدالی پلاستیکی به یکدیگر فشرده می‌شود‌. این فشرده‌سازی به‌منظور نازک‌ترشدن بافت سینه جهت مشاهده آسان عوارض احتمالی است.

آیا نگران درد ماموگرافی هستید؟

یکی از چالش‌های بانوان در انجام این آزمایش، ترس از شدت دردی است که فکر می‌کنند درحین آزمایش احتمالا به آنها وارد خواهد شد. اما این تصور وحشتناک از عدم آگاهی آنها نشات می‌گیرد.

پلتفرم دستگاه آزمایش از جنس پلاستیک ساخته است و از لایه‌های نازک سینه، عکس‌برداری را انجام می‌دهد. قرار نیست صفحه‌های این دستگاه سینه شما را به‌طرز فجیعی تحت‌فشار خود قرار دهند.

اگر سینه‌های حساسی داشته باشید، ممکن است اندکی درد آزاردهنده را تجربه کنید و ما آن را انکار نمی‌کنیم اما مطمئن باشید که این فشار در حدی نرمال است که نهایتا 20 دقیقه به طول می‌انجامد.

عدم مهارت تکنسین، علتی ممکن برای درد تست سرطان سینه

مهم‌ترین مسئله‌ای که امکان دارد به درد مراجعه‌کننده دامن بزند، عدم مهارت تکنسین است. به‌عنوان مثال چنانچه دستگاه در موقعیت قرارگیری نامناسب (ارتفاع زیاد یا کم) باشد، آناتومی بدن انسان هنگام آزمایش‌ فرم اشتباهی نادرستی به خود می‌گیرد.

این موضوع منجر به فشارهای وارده به عضلات و درد کمر یا گردن خواهد شد. به همین دلیل است که می‌گوییم تخصص دکتر ماموگرافی ، حرف اول را در روند درمان می‌زند.

دستاوردهایی در کاهش درد ماموگرافی

اگرچه انجام این آزمایش به تحمل درد آن می‌ارزد ولی ما در ادامه به شرح اطلاعاتی پرداخته‌ایم که اگر ساده از کنار آنها عبور نکنید، حساسیت سینه‌های خود را دربرابر فشار وارده تا حد زیادی کاهش می‌دهید.

  • زمان‌بندی مناسب: معمولا یک هفته پیش از آغاز دوره قاعدگی، به‌علت نوسانات هورمونی، دردی خفیف در سینه‌های شما پدیدار می‌شود. توصیه می‌کنیم این آزمایش را حداقل یک هفته بعد از پایان دوره پریودی، به تعویق بیاندازید.
  • مصرف دارو: قریب به یک ساعت قبل از آزمایش به مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بپردازید تا درحین غربالگری، درد کمتری تجربه کنید.
  • استفاده از بالشتک: پزشک ممکن است کوسنی را بین سینه و دستگاه قرار دهد تا میزان درد به حداقل ممکن برسد.
  • تاخیر در شیردهی: بانوان در دوران شیردهی، سینه‌های حساسی نسبت به درد دارند. در این هنگام توصیه می‌شود که با مشورت پزشک، آزمایش را به تاخیر بیاندازند.
  • تنفس عمیق: چند دقیقه قبل از انجام آزمایش، نفس‌هایی آرام و عمیق بکشید تا دردی که ممکن است به‌دلیل اضطراب به شما وارد شود، کاهش یابد. همچنین این تکنیک به وضوح کیفیت تصویربرداری کمک می‌کند.

صدای خفه‌شده سرطان سینه را نادیده نگیرید!

پیش از آنکه این روش درمانی کشف شود، معاینه‌های منظم بالینی در کنار خودآزمایی ماهیانه سینه‌ها، عنصر درمانی در تشخیص سرطان پستان شناخته می‌شد.

اما درحال‌حاضر، ماموگرافی برای همه بانوان در هر شرایط سنی انجام‌پذیر است تا درصورت مشاهده علائمی همچون ترشحات نوک سینه، فرورفتگی پوست، درد یا حتی سابقه خانوادگی به پزشک متخصص مراجعه کنند.

چنانچه شما مخاطبان عزیز در تهران زندگی می‌کنید و به این علائم دچار هستید، هرچه سریع‌تر با پزشکان متخصص تهران https://doctoreto.com/doctors/service/mammography/city/tehran ارتباط گرفته و از خدمات متغیر آنها متناسب با نوع نوبتی که می‌گیرید (حضوری، تلفنی، مشاوره متنی) بهره‌مند شوید.

ماموگرافی با چه روش‌هایی؟

پزشکان موفق شدند با این آزمایش غیرتهاجمی و تصویربرداری با اشعه ایکس، وضعیت درونی اندام فردا را ارزیابی کنند. این آزمایش با 2 روش مختلف صورت‌پذیر است که در ادامه آنها را می‌خوانید.

روش غربالگری

دستیابی به تشخیص زودهنگام سرطان با این تکنیک انجام‌پذیر است چون توانایی ثبت اطلاعاتی را دارد که با علم پزشک و بیمار قابل درک نیست. افرادی که قبلا مبتلا به سرطان بودند یا کسی در خانواده آنها سابقه چنین مشکلی را دارد، بیشتر در معرض خطرات این بیماری هستند. بنابراین؛ توصیه می‌شود غربالگری را قبل از 40 سالگی شروع کنند.

روش تشخیصی

در این روش شناسایی بیماری با یافته‌های بالینی غیرعادی مانند توده یا ترشحات نوک پستان انجام می‌شود. البته این موضوع همچنین با غربالگری هم صورت‌پذیر است.

جمع‌بندی

ماموگرافی، گونه‌ای روش پرتونگاری است که در علم تصویربرداری پزشکی، عملکردهای مفیدی در تشخیص سرطان سینه دارد. این روزها به‌علت فراگیرشدن سرطان، سن مشخصی برای شروع این آزمایش وجود ندارد.

ازاین‌رو؛ شما می‌توانید دررابطه با عوامل خطرساز این بیماری یا ترجیحا مسائل مرتبط با آن، با پزشک مشورت کنید و تصمیم بگیرید که این آزمایش را چه زمانی انجام دهید. در این زمینه متخصصین مجموعه دکترتو، قابل اعتمادترین افراد در راستای ارائه خدمات حضوری، تلفنی و متنی هستند.

با مراجعه به سایت نوبت‌دهی اینترنتی دکترتو و انتخاب شهری که در آن زندگی می‌کنید، پزشک مورد نظر خود را پیدا کرده و درصورتی‌که امکان مراجعه حضوری به آن را ندارید، به‌صورت آنلاین از خدمات او بهره‌مند شوید.




آیا این مطلب برای شما مفید بود؟