عوامل تاب آوری در زنان مسن می تواند کلید کیفیت زندگی بهتر باشد


دو زن در حال خندیدن

عکس ویلیام اولیویرا از طریق Pexels

چرا به نظر می رسد برخی از افراد مسن بهتر از دیگران طوفان ها را پشت سر می گذارند و از شکست ها پس می گیرند؟ یک مطالعه اخیر نشان می دهد که به نظر می رسد چندین عامل مهم نقش مهمی در تاب آوری خود رتبه بندی در میان تقریباً 30000 زن 80 ساله و بالاتر دارند.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو دریافتند که تحصیلات عالی و استرس کمتر، همراه با حمایت اجتماعی قوی، سلامتی بالاتر و خطر ابتلا به افسردگی کمتر می‌تواند به زنان مسن کمک کند حتی از رویدادهای مهم زندگی، از جمله مرگ شریک زندگی خود بازگردند. برعکس، بیشتر زنان مسن‌تر در معرض خطر بیشتر افسردگی نیز به احتمال زیاد تاب‌آوری کمتری را گزارش می‌کنند.

مطالعه بیشتر تایید شد جایی که کسی زندگی می کند نیز مهم است. تفاوت قابل‌توجهی در نمرات تاب‌آوری بر اساس وضعیت اجتماعی-اقتصادی محله (SES)، با SES پایین‌تر با نمرات تاب‌آوری پایین‌تر ارتباط دارد. تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان در مطالعه در منطقه‌ای با وضعیت اجتماعی-اقتصادی متوسط ​​زندگی می‌کردند و چندین عامل به طور مداوم فقط در میان این زنان با تاب‌آوری بالاتر مرتبط بودند – از جمله تنها زندگی کردن و معنویت. افرادی که در محله‌هایی با SES پایین زندگی می‌کنند به طور نامتناسبی تحت تأثیر عوامل استرس‌زای روانی مانند مسائل مالی، مشکلات خانوادگی، تبعیض و دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت قرار گرفتند.

چرا این مهم است

به گفته نویسنده اصلی جسیکا کروک شوئن، استادیار علوم بهداشتی در دانشکده بهداشت و علوم توانبخشی در دانشگاه ایالتی اوهایو، یافته‌ها به مداخلاتی اشاره دارد که پزشکان سلامت می‌توانند برای بهبود کیفیت زندگی زنان مسن تحت مراقبت اتخاذ کنند. همچنین پیامدهایی برای سیاست گذاران و برنامه های مبتنی بر جامعه مانند برنامه هایی که مشارکت اجتماعی را تقویت می کنند، دارد.

Krok-Schoen و همکارانش داده های بدست آمده را تجزیه و تحلیل کردند ابتکار سلامت زنانیک مطالعه در حال انجام از سال 1991، برای شناسایی ویژگی‌های مرتبط با تاب‌آوری خود رتبه‌بندی بالاتر، در میان زنانی که میانگین سنی آنها 84 سال بود.

“مردم طولانی‌تر زندگی می‌کنند و این از نظر سن تقویمی عالی است، اما این سوال وجود دارد که وضعیت آنها چگونه است؟” کروک شوئن گفت. ما اغلب افراد مسن‌تر را در ذهن خود دور می‌کنیم و تصور می‌کنیم که آنها در محیط‌های سازمانی زندگی می‌کنند، اما 90 درصد آنها در حال پیر شدن هستند – بنابراین چه راه‌هایی وجود دارد که می‌توانیم با زنان مسن‌تری که زندگی زیادی برای اشتراک‌گذاری دارند وصل کرده و حمایت کنیم. چه کسانی کمک های زیادی به جامعه ما می کنند؟»

شباهت های نژادی و قومیتی، تفاوت ها وجود دارد

نمونه 29347 زن 91.4 درصد سفیدپوست، 3.7 درصد سیاه پوست، 1.9 درصد اسپانیایی و 1.7 درصد آسیایی بودند. محققان امیدوار بودند که دریابند چگونه نژاد، قومیت و وضعیت اجتماعی-اقتصادی محله بر تاب آوری در زنان مسن‌تر تأثیر می‌گذارد و دریافتند که چندین عامل که به شدت با سطوح بالاتر تاب‌آوری مرتبط است، صرف نظر از نژاد یا قومیت یکسان است.

محققان خاطرنشان کردند که تفاوت‌های نژادی و قومیتی در تاب‌آوری ممکن است یک اثر متقاطع در سنین بالاتر را نشان دهد که مربوط به تفاوت‌های نژادی در امید به زندگی است. در حالی که بزرگسالان سیاهپوست به دلیل نژادپرستی ساختاری در سنین پایین تر (65 تا 74) مرگ و میر بیشتری دارند، اما پس از حدود 80 سالگی تغییر می کند، زمانی که خطر آنها به طور قابل توجهی کمتر از بزرگسالان مسن سفیدپوست است. آنها این فرضیه را مطرح کردند که «جمعیت سیاه‌پوستان مسن‌تر با سن بالای ۸۰ سال ممکن است قوی‌تر از همسالان سفیدپوست خود باشند، که باعث ایجاد یک سوگیری بقا در تحقیقات می‌شود».

این تحلیل به دنبال ارتباط بین نمرات تاب‌آوری و متغیرهایی بود که شامل داده‌های جمعیت شناختی، افسردگی و استرس، مشارکت مستقل در فعالیت‌های زندگی روزمره، معنویت، حمایت اجتماعی، رویدادهای مهم زندگی، بیماری‌های عمده، و ارزیابی سبک زندگی و رژیم غذایی بود.

کروک شوئن خاطرنشان کرد که تجزیه و تحلیل داده‌ها را در یک نقطه از زمان جمع‌آوری می‌کند، بنابراین وضعیت مرغ یا تخم مرغ در بازی وجود دارد: آیا این زنان مسن‌تر در نتیجه انعطاف‌پذیری‌شان کمتر احساس استرس، افسردگی یا فشار کمتری از بیماری می‌کنند، یا آیا کاهش استرس، افسردگی و درد فیزیکی به احساس قوی‌تر انعطاف‌پذیری کمک می‌کند؟

تاب آوری چیزی نیست که ما داریم یا نداریم. به گفته Krok-Schoen، این فرآیندی مربوط به سازگاری است و در نوسان است.

نویسندگان این مطالعه گفتند، با درک آنچه زنان مسن در مورد تاب آوری خود می گویند، کارشناسان می توانند مداخلاتی را برای این جمعیت طراحی کنند که برای تقویت حمایت اجتماعی، مدیریت استرس، کاهش علائم افسردگی و تشویق فعالیت بدنی طراحی شده است.

این تجزیه و تحلیل از ارزیابی های خود گزارش شده از شرکت کنندگان در طرح سلامت زنان استفاده کرد. محققان پیشنهاد کردند پیگیری بیشتر با استفاده از داده های کمی انجام شود.

این مطالعه در شماره 18 مارس نشریه منتشر شد مجلات پیری: سری B.

منابع: