۹ عادت صبحگاهی که نشانه نظم و سلامت است


سحرخیز بودن نشان دهنده این است که شما به طور طبیعی در ساعات صبح هوشیارتر هستید. از طرف دیگر، داشتن یک برنامه منظم صبحگاهی به این معنی است که شما آگاهانه انتخاب کرده اید تا روز خود را با هدف شروع کنید. یک روال منظم صبحگاهی کمکی برای تنظیم شرایط برای بقیه روز است؛ و کسانی که سطح بالایی از انضباط شخصی دارند می‌دانند که عادات خاصی وجود دارد که می‌تواند به ایجاد این شرایط کمک کند.

۱-زود برخاستن

بر کسی پوشیده نیست که افراد بسیار منظم معمولاً روز خود را زودتر از بسیاری از افراد شروع می‌کنند و برای این کارشان دلیل دارند. اغلب، ما با تصمیم به چرت زدن یا بلند شدن از رختخواب مواجه میشویم. صبح می‌تواند میدان نبرد بین راحتی و بهره وری باشد

به قدرت صبح زود خوش آمدید، این مفهوم جدید نیست. توسط چهره‌های موفق در طول تاریخ استفاده شده است. ایده اصلی این است که کسانی که روز خود را زود شروع می‌کنند، زمان بیشتری برای بهره وری و حواس پرتی کمتر دارند.

در مورد آن فکر کنید. این دلیل بیدار شدن در ساعت ۵ صبح، یا حتی در برخی موارد زودتر، و شروع اولیه در روز است. افراد منظم وقتی با انتخاب خوابیدن یا زود بیدار شدن مواجه می‌شوند، اغلب دومی را انتخاب می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید سطح نظم و انضباط خود را افزایش دهید، زنگ ساعت خود را کمی زودتر تنظیم کنید.

۲- روتین ساختار یافته

چیزی که من در مورد افراد بسیار منظم متوجه شده ام این است که آن‌ها یک برنامه منظم صبحگاهی دارند و من می‌توانم این را از تجربه شخصی تأیید کنم.

عادت داشتم از خواب بیدار شوم و صبح‌هایم را به‌طور تصادفی پشت سر بگذارم و هر کاری که در آن زمان لازم به نظر می‌رسید انجام می‌دادم. اما خیلی زود متوجه شدم که این رویکرد من را برای روز پرباری که می‌خواستم آماده نمی‌کرد سپس، شروع به ساخت روتین صبحگاهی کردم.

من با یک روال ساده شروع کردم: بیدار شو، رختخواب را مرتب کن، مدیتیشن کن، ورزش کن، صبحانه سالم بخور، سپس روز کاری خود را شروع کن. دنیایی از تفاوت را ایجاد شد. داشتن یک روال منظم به من کمک می‌کند تا روز خود را به شیوه‌ای درست شروع کنم و ثبات را حفظ کنم. چه یک پیاده روی سریع، یک جلسه یوگا یا یک تمرین تمام عیار باشد، گنجاندن ورزش در برنامه صبحگاهی شما می‌تواند به میزان قابل توجهی به سطح نظم و انضباط شما کمک کند.

به یاد داشته باشیدهدف فقط ورزش ساده نیست، بلکه گذاشتن ورزش دربرنامه‌ی روتین مسئله است. به طور مداوم به آن پایبند باشید. آنجاست که نظم واقعی می‌درخشد.

 

۳- عادات غذایی سالم

همه ما این ضرب المثل را شنیده ایم که “تو همان چیزی هستی که می‌خوری” و این حقیقت بیش از آنچه شما ممکن است فکر کنید واقعی است.

شروع روز با یک صبحانه سالم و متعادل نه تنها برای سلامت جسمانی شما مفید است، بلکه عادتی است که به سطح بالایی از نظم و انضباط اشاره می‌کند. در واقع افرادی که صبحانه می‌خورند تمرکز و بهره وری بهتری در طول روز دارند.

افراد منضبط این را درک می‌کنند و این نکته را مهم می‌دانند که هرگز این وعده غذایی مهم را حذف نکنند. آن‌ها برای تهیه یک صبحانه مغذی وقت می‌گذارند، حتی اگر چیزی به سادگی یک کاسه بلغور جو دوسر یا اسموتی باشد.

۴-ورزش کنید

حفظ یک برنامه ورزشی منظم یکی دیگر از عادت‌های رایج در بین افراد منظم به خصوص در صبح است. شروع روز با نوعی فعالیت بدنی می‌تواند فواید زیادی داشته باشدهدف برای خوش اندام شدن یا سوزاندن کالری نیست. هدف بیدار کردن بدن، افزایش سطح انرژی و تنظیم یک شرایط مثبت برای روز است.

چه یک پیاده روی سریع، یک جلسه یوگا یا یک تمرین تمام عیار باشد، گنجاندن ورزش در برنامه صبحگاهی شما می‌تواند به میزان قابل توجهی به سطح نظم و انضباط شما کمک کند.

به خاطر داشته باشید که فقط تمرین کردن نیست. هدفاین است که آن را به بخشی ثابت از برنامه روزانه خود تبدیل کنید. از این گذشته، نظم و انضباط به ثبات بستگی دارد.

لحظات رسیدگی به ذهن، این یکی ممکن است شما را کمی شگفت زده کند. وقتی به نظم و انضباط فکر می‌کنیم، اغلب آن را با روتین‌های سخت و فعالیت‌های سخت مرتبط می‌کنیم. اما برای من، پرورش نظم و انضباط از لحظات آرام صبح نیز ناشی می‌شود.

به این نکته اشاره می‌کنم که روز خود را با چند دقیقه مدیتیشن شروع میکنم. فقط ۱۰ دقیقه تفکر آرام می‌تواند دنیای متفاوتی را ایجاد کند. این به من کمک می‌کند تا خودم را متمرکز کنم، اهدافم را برای روز تعیین کنم و ذهنم را از هرگونه استرس یا اضطراب پاک کنم.

این تمرین مستلزم نظم و انضباط است، زیرا حذف آن بسیار آسان است، مخصوصاً وقتی صبح‌ها با عجله می‌رویم. اما تصمیم گیری آگاهانه برای اختصاص این چند دقیقه به تمرکز حواس در هر روز واقعا به تقویت حس نظم و انضباط من کمک کرد.

۶-ابراز سپاس

در شلوغی زندگی روزمره، نادیده گرفتن چیز‌های خوبی که داریم آسان است. با این حال، افراد منضبط اغلب هر روز صبح لحظه‌ای را برای ابراز قدردانی از زندگی اختصاص می‌دهند.

ممکن است ساده به نظر برسد، اما شروع روزتان با شکرگزاری می‌تواند لحن مثبتی برای بقیه روز ایجاد کند. هدف فقط احساس خوب نیست، بلکه پرورش یک ذهنیت مثبت است که می‌تواند به شما در مقابله با چالش‌ها کمک کند.

دریافته‌ام که ابراز قدردانی هر روز صبح به من کمک می‌کند روی چیز‌هایی که واقعاً مهم هستند متمرکز بمانم. این یادآوری کوتاهی است از اینکه چقدر پیشرفت کرده ام، و چه نعمت‌هایی دارم. اگر برای سطح بالاتری از نظم و انضباط تلاش می‌کنید، سعی کنید هر روز را با ابراز قدردانی شروع کنید.

۷- اولویت بندی وظایف

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در حفظ نظم و انضباط با آن روبرو بوده ام، مدیریت لیست کارهایم است. غرق شدن در تمام کار‌هایی که باید انجام شود، آسان است. اما چیزی که من آموخته ام این است که نظم و انضباط اغلب به معنای دانستن نحوه اولویت بندی است.

اکنون، هر روز صبح، چند دقیقه برای برنامه ریزی روزم وقت می‌گذارم و درباره مهم‌ترین کار‌هایی که نیاز به توجه دارند تصمیم می‌گیرم. هدف انجام همه چیز نیستبلکه تمرکز بر آنچه واقعا مهم است، هست.

اینکار برای من یک تغییر بزرگ بوده است که به من کمک کرده متمرکز بمانم و احساس گیجیم در طول روز کاهش پیدا کرده و حفظ نظم در طول روز برای من آسان‌تر شده.

۸- اجتناب از حواس پرتی دیجیتال

اعتراف می‌کنم، این یکی برای من کمی سخت است. خیلی وسوسه انگیز است که اول صبح گوشی خود را باز کنم و شروع کنم به مرور ایمیل ها، اخبار یا رسانه‌های اجتماعی. اما متوجه شده ام که این عادت می‌تواند منجر به استرس و حواس پرتی غیر ضروری زیادی شود. به جای اینکه روزم را متمرکز و آرام شروع کنم، در نهایت احساس غرق شدن و پراکندگی می‌کنم. بنابراین، من شروع به تمرین سم زدایی دیجیتال در صبح‌ها کرده ام. حداقل تا یک ساعت اول پس از بیدار شدن از خواب، گوشی خود را چک نمی‌کنم. این به من فرصتی می‌دهد تا روزم را با شرایط خودم شروع کنم، نه اینکه فوراً درگیر خواسته‌ها و حواس پرتی دنیای دیجیتال شوم.

مقاومت در برابر جذابیت گوشی‌ها نظم و انضباط می‌خواهد، اما این عادتی است که می‌تواند منجر به تمرکز و در نهایت موفقیت در زندگی روزمره ما شود.

۹- ثبات کلید است

علیرغم عادات متنوعی که می‌تواند نشان دهنده سطح بالای نظم و انضباط باشد، یک عنصر بالاتر از بقیه است: ثبات.

چه در موردزود بیدار شدن، چه ورزش کردن یا هر عادت دیگری که در مورد آن صحبت کردیم، آزمون واقعی نظم و انضباط در رعایت مداوم این عادات نهفته است. هدف فقط یک یا دو بار انجام این کار‌ها نیست، هدف این است که آن‌ها را به بخشی منظم از زندگی خود تبدیل کنید. بنابراین، اگر در مورد تقویت نظم و انضباط خود جدی هستید، برای ثبات در عادات صبحگاهی خود تلاش کنید.

قلب نظم و انضباط، جوهر نظم و انضباط اغلب در جنبه‌های به ظاهر پیش پا افتاده روزمره ما نهفته است. یکی از این جنبه‌ها این است که چگونه صبح خود را شروع می‌کنیم. از زود بیدار شدن تا حفظ یک روال منظم، ورزش، تمرین تمرکز حواس و موارد دیگر – این عادات صبحگاهی نقش مهمی در پرورش سطح بالایی از نظم و انضباط دارند.

اما در هسته این عادات یک اصل اساسی نهفته است: ثبات. هدف اتخاذ این عادات نیست. هدف انجام مداوم آن‌ها است. انضباط یک شبه متولد نمی‌شود. در طول زمان، از طریق تمرین مداوم و تعهد تزلزل ناپذیر پرورش داده می‌شود به قول ارسطو: ما همان کاری هستیم که مکرراً انجام می‌دهیم. پس تعالی یک عمل نیست، بلکه یک عادت است.

 



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟