ماده شیمیایی موجود در شیرین کننده های معمولی تأثیر منفی بر DNA دارد


تحقیقات نشان داده است که یک ماده شیمیایی تولید شده هنگام هضم یک شیرین کننده معمولی، ژنوتوکسیک است، به این معنی که DNA را تجزیه می کند. مقادیر کمی از این ماده شیمیایی نیز در شیرین‌کننده یافت می‌شود و نتیجه نگرانی‌هایی را در مورد اینکه چگونه شیرین‌کننده می‌تواند در مسائل سلامتی نقش داشته باشد، ایجاد می‌کند.

شیرین کننده مصنوعی مورد بررسی در این مطالعه سوکرالوز بود که معمولاً با نام Splenda® به بازار عرضه می شد. مطالعات قبلی توسط همین محققان نشان داد که چند ماده شیمیایی محلول در چربی در روده به دنبال مصرف سوکرالوز تولید می شود. یکی از این مواد شیمیایی سوکرالوز-6-استات است.

این مطالعه سمیت ژنتیکی سوکرالوز-6-استات را تایید کرد. همچنین مشخص شد که مقادیر کمی از سوکرالوز-6-استات نیز در سوکرالوز یافت می‌شود، حتی قبل از مصرف و متابولیزه شدن.

سازمان ایمنی غذای اروپا یک محدودیت سم شناسی برای همه مواد ژنوتوکسیک روزانه 0.15 میکروگرم برای هر فرد دارد. این مطالعه نشان می دهد که مقادیر کمی سوکرالوز-6-استات موجود در یک نوشیدنی شیرین شده با سوکرالوز از این حد فراتر می رود. و این بدون در نظر گرفتن سوکرالوز-6-استات است که به عنوان متابولیت ها به دنبال مصرف سوکرالوز تشکیل می شود.

محققان چندین آزمایش آزمایشگاهی برای این مطالعه انجام دادند که سلول‌های خونی را در معرض سوکرالوز-6-استات قرار دادند و سپس برای نشانگرهای سمیت ژنتیکی بررسی شدند.

آنها کشف کردند که سوکرالوز-6-استات اساساً DNA را در سلول هایی که در معرض این ترکیب قرار گرفته بودند، تجزیه می کند. محققان همچنین آزمایشاتی را انجام دادند که بافت روده را در معرض سوکرالوز-6-استات قرار می داد.

تحقیقات دیگر مشخص کرده اند که سلامت روده می تواند تحت تاثیر منفی سوکرالوز قرار گیرد، بنابراین محققان می خواستند این موضوع را بیشتر بررسی کنند. هنگامی که بافت های اپیتلیال روده در معرض سوکرالوز و سوکرالوز-6-استات قرار گرفتند، محققان دریافتند که هر دو ترکیب شیمیایی منجر به «نشت روده» می شوند که اساساً دیواره روده را نفوذپذیرتر می کند. ترکیبات شیمیایی به رابط‌هایی که سلول‌های دیواره روده به یکدیگر متصل می‌شوند آسیب می‌رسانند.

روده نشتی یک مشکل است زیرا موادی که معمولاً در مدفوع دفع می‌شوند، به جای آن از روده نشت کرده و جذب جریان خون می‌شوند.

فعالیت ژنتیکی سلول های روده نیز مورد بررسی قرار گرفت تا نحوه واکنش سلول ها به سوکرالوز-6-استات بررسی شود.

افزایش فعالیت در ژن های مرتبط با سرطان زایی، التهاب و استرس اکسیداتیو در سلول های روده در معرض سوکرالوز-6-استات مشاهده شد.

این مطالعه چندین سوال را در مورد اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط با سوکرالوز و متابولیت های آن مطرح می کند. وضعیت نظارتی و ایمنی سوکرالوز باید دوباره مورد ارزیابی قرار گیرد، زیرا شواهد نشان می‌دهد که خطرات سلامتی قابل توجهی دارد افزایش می‌یابد.

محققان افراد را تشویق می کنند از محصولات حاوی سوکرالوز اجتناب کنند. این چیزی نیست که ما باید مصرف کنیم.

ماده شیمیایی موجود در شیرین کننده های پرمصرف تاثیر منفی بر DNA دارد

آیا می خواهید از تصاویر ما در سایت خود استفاده کنید؟ برای جاسازی کد روی تصویر کلیک راست کنید