عوارض رژیم فستینگ چیست؟ – الو دکتر


عوارض رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ متناوب اخیراً به عنوان یک رژیم غذایی بسیار رایج شده است. با بسیاری از فواید سلامت مستند مانند کاهش وزن ، کاهش فشار خون و کاهش سطح قند خون همراه بوده است ، اما عوارض رژیم فستینگ آن چندان شناخته شده نیست.

در ادامه در مورد عوارض رژیم فستینگ ، انواع و موارد دیگر خواهید خواند.

رژیم فسیتینگ یک رژیم غذایی است که در آن دو پنجره زمانی دارید که در یک پنجره زمانی غذاخوردن را محدود می کنید و در پنجره زمانی دیگر اجازه غذا خوردن دارید. هدف اصلی روزه داری متناوب این است که بدن شما را وادار کند تا وارد حالتی به نام کتوز شود. در این حالت، بدن به جای استفاده از کربوهیدرات های غذایی که معمولا می خوریم، چربی های ذخیره شده را برای سوخت می سوزاند .

هرچه بیشتر روزه بگیرید، بدن شما مدت بیشتری حالت کتوز خود را حفظ می کند و چربی بیشتری می سوزانید و در نهایت منجر به کاهش وزن می شود .

انواع رژیم فستیگ چیست؟

انواع رژیم فستینگ

سه نوع از محبوب ترین رژیم های روزه داری متناوب عبارتند از:

  • روزه داری متناوب (فستینگ متناوب): در طول این نوع روزه، شما مجاز هستید در یک روز به طور معمول غذا بخورید، اما روز بعد، باید به طور کامل روزه بگیرید یا یک وعده غذایی کم کالری (مثلاً کمتر از 500 کالری) بخورید.
  • روزه داری با محدودیت زمانی روزانه: در این نوع رژیم فستینگ، شما برای دوره های ثابتی در طول روز روزه می گیرید (مثلاً در رژیم فستینگ 16:8، هر روز 16 ساعت روزه می گیرید و تمام وعده های غذایی را در یک بازه زمانی ثابت 8 ساعته می خورید).
  • روزه داری دوره ای: در این نوع رژیم فستینگ، روزهای خاصی از هفته را روزه می گیرید. به عنوان مثال، می توانید در طول هفته از دوشنبه تا جمعه به طور معمول غذا بخورید و سپس در آخر هفته ها (شنبه تا یکشنبه) روزه باشید.

عوارض رژیم فستینگ متناوب چیست؟

در اینجا عوارض جانبی احتمالی روزه داری متناوب را معرفی می کنیم:

سوء تغذیه

روزه‌های طولانی‌مدت یا روزه‌های محدودکننده کالری با برنامه‌ریزی ضعیف می‌توانند منجر به سوء تغذیه شوند. اگر پس از روزه داری برای جبران کمبود مواد مغذی پرخوری کنید، در نهایت به بدن خود آسیب خواهید رساند.

علاوه بر این، محدودیت شدید کالری نیز در درازمدت پایدار نیست و احتمال اینکه روزه خود را متوقف کنید بیشتر می شود. بنابراین، رژیم روزه داری خود را به خوبی برنامه ریزی کنید تا بین وعده های غذایی سالم و مغذی با دوره های روزه داری تعادل برقرار کنید و از سوء تغذیه جلوگیری کنید.

کم آبی بدن در رژیم فستینگ

کم آبی بدن یکی دیگر از عوارض رژیم فستینگ است. در مرحله اولیه روزه داری، بدن شما مقادیر زیادی آب و نمک را از طریق ادرار دفع می کند. این فرآیند ناتریورز ناشتا یا دیورز طبیعی نامیده می شود. اگر بلافاصله آب و نمک (مایع و الکترولیت های ) از دست رفته در این دوره را جایگزین نکنید ، ممکن است دچار کم آبی شوید.

علاوه بر این، در طول دوره‌های روزه‌داری، از آنجایی که غذا نمی‌خورید، ممکن است نوشیدن آب را فراموش کنید که باعث کم‌آبی بدن شود . مطمئن شوید که در طول دوره های روزه داری هیدراته بمانید و رنگ ادرار (ادرار) خود را به طور منظم کنترل کنید. رنگ زرد کم رنگ طبیعی است، در حالی که رنگ تیره ممکن است نشان دهنده کم آبی بدن باشد.

هوس و گرسنگی

افزایش گرسنگی یک پدیده رایج است که ممکن است در مرحله اولیه روزه داری تجربه کنید، زیرا بدن شما هنوز به کاهش کالری دریافتی عادت نکرده است.

این علائم معمولاً با سازگاری بدن شما با روزه‌داری منظم و طولانی مدت برطرف می‌شوند.

بوی بد دهان

در طول روزه داری، بدن شما از چربی های ذخیره شده به عنوان سوخت استفاده می کند. محصول جانبی این فرآیند استون است که در خون شما جمع می شود و ممکن است در طول دوره روزه داری در تنفس شما قابل تشخیص باشد.

از آنجا که شما غذا نمی خورید، جریان بزاق کمتری نیز در دهان شما وجود دارد. این می تواند منجر به افزایش استون در نفس شما شود و در نتیجه بوی بد دهان ( هالیتوز ) ایجاد شود.

علاوه بر این، مقدار زیادی آب از دست رفته در روزهای اولیه روزه داری می تواند باعث کم آبی بدن، خشکی دهان و بدتر شدن بوی بد دهان شود.

مشکلات گوارشی

تغییرات ناگهانی رژیم غذایی مانند روزه داری طولانی مدت می تواند بر سیستم گوارش شما تأثیر منفی بگذارد و در نتیجه علائمی مانند اسهال ، یبوست ، حالت تهوع و نفخ ایجاد کند اینها همگی از عوارض رژیم فستینگ هستند.

کم آبی که در طول روزه داری متناوب رخ می دهد نیز می تواند یبوست را بدتر کند . هیدراته ماندن و خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی برای جلوگیری از این علائم و حفظ سلامت معده بسیار مهم است.

سردرد و سرگیجه

سردرد از عوارض رژیم فستینگ

سردرد معمولا در طول روزه داری، به ویژه در روزهای اولیه رخ می دهد. این سردردها معمولاً قسمت جلوی مغز را تحت تأثیر قرار می دهند و معمولاً با شدت خفیف تا متوسط ​​هستند.

اگر به هر حال تمایل به ایجاد سردرد دارید ، احتمال سردرد در هنگام روزه‌داری بیشتر است. از آنجایی که شما غذا نمی خورید، سطوح پایین قند خون شما (و ترک کافئین اگر یک قهوه نوش معمولی هستید که در هنگام ناشتا بودن خودداری می کنید) ممکن است باعث ایجاد این سردردها شود.

خستگی

سطح پایین قند خون در طول روزه داری می تواند باعث احساس خستگی یا ضعف شود. اگر در طول شب نیز به دلیل روزه داری دچار اختلالات خواب می شوید ، ممکن است در طول روز احساس خستگی شدید کنید.

با این حال، این سطوح انرژی پایین ممکن است فقط در مرحله اولیه روزه داری ادامه یابد. هنگامی که بدن شما وارد کتوز می شود و شروع به سوزاندن چربی برای سوخت می کنید، ممکن است دوباره احساس انرژی کنید. در این مرحله، روزه داری منظم بعید است که دیگر احساس خستگی کنید.

بخوانید : درباره رژیم کتوژنیک بیشتر بدانید

چه کسانی باید از رژیم فستینگ پرهیز کنند؟

اگرچه روزه داری متناوب اثرات مفید زیادی دارد، اما برخی از افراد در معرض خطر بیشتری بدلیل عوارض رژیم فستینگ هستند. این شامل:

  • زنان باردار یا شیرده
  • کودکان یا نوجوانان
  • افراد مسن با بیماری هایی مانند خستگی مزمن
  • افراد مبتلا به بیماری های مختلف مانند اختلالات خوردن ، کمبودهای تغذیه ای، زوال عقل ، آسیب های مغزی ضربه ای، یا ضربه مغزی
  • افرادی که داروهایی مصرف می کنند که برای روزه داری مناسب نیستند

اگر عوارض رژیم فستینگ مانند سردرد، سرگیجه ، حالت تهوع ، تحریک پذیری، گرسنگی غیرقابل تحمل یا خستگی را برای دوره های طولانی تجربه می کنید، روزه را متوقف کنید و فوراً برای راهنمایی پزشکی با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع: مجله سلامتی من

صفحه اصلی



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟