Paleo، Primal، SCD، GAPS: کدام رژیم غذایی برای بیماری های خود ایمنی بهترین است؟

دروغ نگو. وقتی برای اولین بار در مورد “رژیم غذایی غارنشینان” شنیدید، مورد تمسخر قرار گرفتید، درست است؟ یا شاید کمی غرغر می کنید. مطمئناً شبیه یک رژیم غذایی مد روز دیگر به نظر می رسید. من شخصاً آن را رژیم غذایی Encino با برندان فریزیر به عنوان پسر پوستر می نامیدم تا آن را با اتکینز رقابتی تر کنم، اما بازاریابی غارنشینی کمی ابتدایی است.

خوشبختانه برای ما، این یک کلاهبرداری به نظر نمی رسد. به نظر می رسد بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های خودایمنی یا خودایمنی با تغییر رژیم غذایی بر اساس اصول تکاملی سود می برند. بدون شک شما در مورد برخی از محبوب ترین آنها شنیده اید: Paleo، Primal، SCD، GAPS. منابع زیادی در هر رژیم غذایی موجود است، بنابراین من بر تفاوت‌های کلیدی بین این چهار رژیم غذایی محبوب تمرکز می‌کنم و به جای ویژگی‌های هر رژیم، معیارهای موفقیت را، در صورت وجود، بررسی می‌کنم.

سلام مک فلای، من DeLorean را قرض می‌گیرم تا نگاهی دقیق‌تر به این انفجارهای غذایی از گذشته داشته باشم:

۱. رژیم سرخپوشان

تا کنون محبوب ترین، به رهبری لورن کوردن و راب ولف. تمرکز بر روی چربی های حیوانی طبیعی (تغذیه شده با علف)، چربی های طبیعی (گیاه، آووکادو و غیره) و کربوهیدرات های کم (سبزیجات ریشه دار نشاسته ای، برنج سفید و سایر نشاسته ها که حاوی مواد ضد مغذی نیستند) است. این به سادگی برای بهبود هضم و جذب محصولات کشاورزی ایجاد نشده است.

موفقیت: هنوز هیچ مطالعه کنترل شده ای در مورد این رژیم وجود ندارد، اما تعداد زیادی از میزان موفقیت بیش از ۹۰٪ توسط بسیاری از پزشکان در سراسر جهان گزارش شده است. دکتر ژان سیناله در فرانسه آزمایشی را بر روی بیماران خودایمنی انجام داد، که در آن موفقیت به عنوان کاهش ۵۰ درصدی علائم تعریف شد و نتایج به شرح زیر است:

آرتریت روماتوئید: ۲۰۰ (اندازه نمونه)، ۸۰٪ (میزان موفقیت)

لوپوس: ۱۳، ۱۰۰٪

مولتیپل اسکلروزیس: ۳۳، ۹۷٪

فیبرومیالژیا: ۴۱، ۹۷٪

سندرم روده تحریک پذیر: ۲۲۰، ۹۸٪

کرون: ۴۰، ۱۰۰٪

سندرم خستگی مزمن: ۱۱، ۸۵٪

۲. رژیم غذایی اولیه

مارک سیسون مدافع اصلی است. اساساً مشابه Paleo است با این تفاوت که محصولات لبنی پرچرب را مجاز می کند. با توجه به عکس های مارک، باید از تی شرت نیز خودداری کرد. با این حال، شما برای گرفتن آن بدن مشکلی ندارید!

کریس کرسر یکی از طرفداران بزرگ پالئو است که محصولات لبنی مانند کره و کفیر را با موفقیت در پروتکل خود گنجانده است. او در ابتدا از عدم تحمل بیش از یک قاشق چای خوری کفیر صحبت می کند، اما به تدریج تبدیل به یک پیمانه در روز می شود. من داستان های مشابهی را از بیماران ME/CFS شنیده ام که از محصولات لبنی تخمیر شده سود می برند. نظریه او این است که مصرف پروبیوتیک ها از طریق کفیر در واقع میکروب ها یا فلور روده شما را تغییر می دهد تا به روده شما اجازه دهد محصولات لبنی را تحمل کند.

موفقیت: من نتوانستم هیچ آماری را برای رژیم غذایی پرایمال ردیابی کنم، اما با توجه به شباهت آن به رژیم غذایی پالئو، تصور می کنم اگر بتوانید لبنیات را تحمل کنید، آمار پالئو می تواند مرجع خوبی باشد.

۳. رژیم غذایی با کربوهیدرات خاص (SCD)

این توسط سیدنی ولنتاین هاس، MD ساخته شده است. در نگاه اول، رژیم غذایی کم کربوهیدرات به نظر می رسد، اما اصل اساسی در واقع این است که کربوهیدرات ها از رشد بیش از حد مخمرها و باکتری ها در روده تغذیه می کنند، بنابراین مقدار و انواع کربوهیدرات ها را محدود کنید تا به خوبی جذب شوند. تفاوت اصلی با پالئو: حبوبات به درستی آماده شده مانند لوبیا مجاز هستند و مانند Primal، محصولات لبنی مجاز هستند.

موفقیت:

نظرسنجی موسسه تحقیقاتی اوتیسم نشان داد که ۷۱ درصد از والدین متوجه بهبودی در کودکان خود با بیماری سلول داسی شکل شده اند.

طرفداران این رژیم مدعی هستند که نرخ درمان بیماری کرون ۸۰ درصد و دیورتیکولیت ۹۵ درصد است. – http://altmedicine.about.com/od/popularhealthdiets/a/specific_carb.htm

و از همه مهمتر، نتایج یک مطالعه آزمایشی انجام شده در مورد سندرم روده تحریک پذیر:

لازم به ذکر است که از هر ۱۱ بیمار ۹ نفر بدون درمان ضد TNF توانستند درمان خود را انجام دهند و ۱۰۰ درصد بیماران علائم برطرف شده بودند. – http://escholarship.umassmed.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1025&context=cts_retreat

۴. رژیم غذایی GAPS

بر اساس رژیم غذایی SCD که توسط دکتر ناتاشا کمپبل-مک براید تهیه شده است. تفاوت اصلی با سایر رژیم ها تمرکز بر روی آن است شفا روده، به جای اینکه فقط به آنها غذاهایی بدهید که به طور مطلوب هضم و جذب می شوند. تفاوت اصلی با SCD: تمرکز بر روی آب استخوان و غذاهای تخمیری، حبوبات کمتر، و استفاده تدریجی از کازئین لبنیات تا حد تحمل شروع با مارگارین (که تقریبا لاکتوز ندارد).

موفقیت: از آنجایی که این رژیم جدیدترین رژیم غذایی در این لیست است، تاکنون آمار کمی وجود دارد. به نظر شخصی من، بر اساس اطلاعاتی که در مورد روده نشتی می‌دانیم، استفاده از آب استخوان برای تامین مواد مغذی قابل جذب آسان و مهر و موم روده در راه ایجاد تحمل نسبت به محصولات تخمیر شده، این رژیم را به ویژه برای LGS شدید جذاب می کند.

افکار نهایی: شباهت در این رژیم‌ها بسیار بیشتر از تفاوت است. GAPS بیشتر به عنوان بهبود SCD و Primal بیشتر به عنوان بهبود Paleo توسعه داده شد. در پایان، بسیاری از پزشکان موافق هستند که پیروی از یک رژیم غذایی حذف مواد غذایی به مدت ۳۰ روز و سپس افزودن یک چیز در یک زمان (و تماشای احساس شما) راهی برای یادگیری غذاها و مقادیر آن غذاهایی است که می خورید. بدن به آن واکنش نشان می دهد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر