طرز تهیه معجون برای بدنسازی


معجون، یکی از دسرهای محبوب ایرانی است که همه افراد در هر سنی برای استفاده از آن اشتیاق نشان می‌دهند؛ به خصوص اگر به ورزش هم علاقه داشته باشند، زیرا این دسر لذیذ طعمی عالی دارد و برای سلامتی هم بسیار مفید است. به همین دلیل در این فرصت سعی داریم شما را با طرز تهیه معجون برای بدنسازی آشنا کنیم. آماده کردن معجون خانگی کار بسیار آسانی است و مواد اولیه آن در اکثر خانه‌های ایرانی پیدا می‌شوند. همچنین، این دسر تنوع بسیاری دارد و می‌توانید مواد اولیه آن را به دلخواه خودتان تغییر دهید. با ما همراه باشید تا روش تهیه معجون خانگی را با هم یاد بگیریم.

طرز تهیه معجون تقویتی

تهیه معجون در خانه با این ویژگی مشهور است که مواد اولیه آن هیچ محدودیتی ندارند. می‌توانید به دلخواه خود هر تغییری را در آنها ایجاد کنید، بدون اینکه به مزه و کیفیت معجون آسیبی برسانید. بنابراین، در ادامه فقط مواد اولیه اصلی را برای شما لیست می‌کنیم تا با بررسی آنها بتوانید به دلخواه مواد دیگری را اضافه کنید. توجه داشته باشید مقدار این مواد برای 4 نفر پیشنهاد شده است.
















مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر 2 پیمانه (حدود 500 گرم)
بستنی پاستوریزه 0.5 کیلو (وانیلی، کاکائویی، قهوه یا …)
خامه پاستوریزه 2 قاشق غذاخوری
انواع مغزها 2 قاشق غذاخوری (گردو، بادام، پسته، فندق و غیره)
کنجد 2 قاشق غذاخوری
پودر نارگیل 2 قاشق غذاخوری
عسل 2 قاشق غذاخوری (یا شیره خرما، یا شیره انگور و غیره)
موز 4 عدد (ترجیحا یخ‌زده)
خرما 200 گرم
دارچین نصف قاشق چای‌خوری
وانیل به میزان لازم
یخ به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه معجون خانگی با بستنی

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، اگر مواد لازم برای تهیه آن را در خانه داشته باشید، می‌توانید در کمتر از 20 دقیقه این طرز تهیه معجون مقوی برای زنان و مردان را در نظر بگیرید و از خوردن آن لذت ببرید.

مراحل طرز تهیه معجون برای بدنسازی را به این ترتیب دنبال کنید:

  1. اگر فرصت دارید، موزها را حداقل یک ساعت قبل در فریزر قرار دهید تا خنک شوند.
  2. اگر مغزها پودر شده‌اند، می‌توانید به مرحله بعد بروید. در غیر این صورت، آن‌ها را نیم‌کوب یا کلا آسیاب کنید.
  3. پوست خرماها را جدا کرده و خرماهای مضافتی را استفاده کنید.
  4. شیر را در مخلوط‌کن بریزید و خرماها را اضافه کنید. مواد را حسابی مخلوط کنید.
  5. موز را از فریزر بیرون آورده و به مخلوط‌کن اضافه کنید.
  6. بستنی و خامه را اضافه کنید. بهتر است بستنی را به مدتی در دمای اتاق نرم کنید تا راحت‌تر مخلوط شود.
  7. پودر مغزها (گردو، پسته، فندق، بادام و…) و پودر نارگیل، کنجد، دارچین و وانیل را اضافه کنید.
  8. می‌توانید عسل، شیره خرما یا انگور و هر شیرین‌کننده دیگری را به مواد اضافه کنید.
  9. در صورت تمایل به معجون سرد، یخ را نیز کوبیده و در آخرین مرحله به مواد اضافه کنید.
  10. حالا معجون شما آماده است. بافت معجون ما باید تا حدود مناسبی کش‌دار باشد.
  11. معجون را در لیوان‌های بزرگ سرو کنید و می‌توانید با پودر آجیل، موز، آناناس، سس شکلات یا هر تزیینات دیگری که دوست دارید، آن را تزیین کنید. نوش جان!

فوت‌وفن‌های طرز تهیه معجون برای بدنسازی

در بخش قبلی که خواندید، تمام نکات لازم را برایتان شرح دادیم. اما برای بهبود مزه و کیفیت این خوراکی، می‌توانید از راهکارهای دیگری هم استفاده کنید. برای نمونه اگر می‌خواهید غلظت معجون بیشتر شود، می‌توانید مقدار شیر را کمتر از اندازه ذکر شده در نظر بگیرید. همچنین، استفاده از موز یخ‌زده یا بستنی نیز به این هدف کمک می‌کند.

اگر شیرینی عسل یا شیره در طرز تهیه معجون برای بدنسازی برای شما کافی نیست، می‌توانید مقداری شکر را هم به مواد اولیه اضافه کنید. در صورت تمایل، می‌توانید دارچین یا وانیل را از دستور ارائه شده حذف کنید. همچنین، اضافه ‌کردن مقداری پودر گل سرخ یا زعفران هم مزه و خواص معجون خانگی شما را بهبود می‌بخشد. اگر دوست دارید، می‌توانید از پودر قهوه یا کاکائو، یا حتی شکلات تخته‌ای ذوب ‌شده هم استفاده کنید.

بعضی از افراد دوست دارند قهوه دم‌کرده را هم به معجون خودشان اضافه کنند. در ضمن، به جای ریختن بستنی در مخلوط‌کن، می‌توانید در هنگام سرو، مقداری از آن را درون لیوان هم بریزید. با اعمال این تغییرات، معجون خانگی شما بهتر و خوشمزه‌تر می‌شود.

خواص معجون

این معجون خانگی با کالری بالایی که دارد، برای رژیم‌های کاهش وزن مناسب نیست. اما اگر رژیم ندارید، می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید و از خواصش بهره‌ ببرید. همچنین با توجه به مواد اولیه تهیه معجون خانگی حتما با ما هم­عقیده هستید که این دسر بسیار مقوی است و حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های متنوعی از جمله کلسیم، آهن، پروتئین، منگنز، منیزیم، ویتامین آ، ویتامین ب و… خواهد بود. در نتیجه مصرف معجون انرژی بدن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل در میان ورزشکاران محبوب است. فراموش نکنید که این دسر برای رشد کودکان هم مناسب است.

کلام آخر

در این فرصت سعی کردیم این نکته را به شما یادآوری کنیم که معجون یکی از دسرهای محبوب و پرخاصیت در فرهنگ ایرانی است. معجون برای بدنسازی با مغزیجات و انواع طعم‌ها و میوه‌ها تهیه می­شود. این دسر کالری بالایی دارد و برای افرادی که دارای وزن کم هستند و می‌خواهند وزن خود را تنظیم کنند، مفید است. اگر روش دیگری برای تهیه این دسر خوشمزه و سالم می‌شناسید، لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

در روش تهیه معجون خانگی از چه نوع مغزهایی استفاده می‌شود؟

مغزهایی مانند گردو، بادام، بادام زمینی یا هندی، فندق، پسته، مغز تخمه و… از جمله مغزیجاتی هستند که در معجون خانگی ساده استفاده می‌شوند.

چگونه می‌توان غلظت معجون را افزایش داد؟

برای افزایش غلظت معجون، می‌توان مقدار شیر را کاهش داد یا از بستنی و موز یخ‌زده استفاده کرد.

آیا معجون برای چاق شدن مناسب است؟

بله. معجون دسری بسیار پرکالری است و استفاده از آن برای چاق شدن توصیه می‌شود.

منبع طرز تهیه معجون خانگی در سایت عالیس

 




آیا این مطلب برای شما مفید بود؟