کاربردها و فواید رژیم کتوژنیک

هنگامی که رژیم کتو دارید، بدن شما بیشتر از یک دستگاه مبتنی بر کربوهیدرات چربی سوزی می کند. تحقیقات متعدد مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات ها را با ایجاد چندین اختلال مانند دیابت و مقاومت به انسولین مرتبط دانسته اند.

ذاتاً کربوهیدرات ها به راحتی قابل جذب هستند و بنابراین بدن می تواند آنها را به راحتی ذخیره کند. هضم کربوهیدرات ها از لحظه ای که آنها را در دهان می گذارید آغاز می شود.

هنگامی که شروع به جویدن آن می کنید، آمیلاز (آنزیم هایی که کربوهیدرات ها را هضم می کنند) در بزاق شما در واقع روی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات کار می کند.

در معده، کربوهیدرات ها بیشتر تجزیه می شوند. هنگامی که آنها وارد روده کوچک می شوند، سپس در جریان خون جذب می شوند. زمانی که کربوهیدرات ها به جریان خون می رسند، معمولاً سطح قند خون را افزایش می دهند.

این افزایش در سطح قند خون باعث آزاد شدن فوری انسولین در جریان خون می شود. هر چه میزان قند خون افزایش یابد، انسولین بیشتری ترشح می شود.

انسولین هورمونی است که باعث می شود قند اضافی از جریان خون خارج شود تا سطح قند خون کاهش یابد. انسولین قند و کربوهیدرات هایی را که می خورید می گیرد و آن را به صورت گلیکوژن در بافت ماهیچه ای یا چربی در بافت چربی برای استفاده در آینده به عنوان انرژی ذخیره می کند.

با این حال، زمانی که بدن دائماً در معرض چنین مقادیر بالایی از گلوکز در جریان خون قرار می گیرد، می تواند مقاومت به انسولین را ایجاد کند. این سناریو به راحتی می تواند باعث چاقی شود زیرا بدن تمایل دارد هر مقدار اضافی گلوکز را به سرعت ذخیره کند. شرایط سلامتی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی نیز می تواند ناشی از این بیماری باشد.

رژیم کتو کم کربوهیدرات و پر چربی است و با کاهش و بهبود بسیاری از شرایط سلامتی مرتبط است.

یکی از مهمترین کارهایی که رژیم کتو انجام می دهد تثبیت سطح انسولین و بازگرداندن سیگنال دهی لپتین است. مقادیر کمتر انسولین در جریان خون به شما این امکان را می دهد که برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و همچنین هوس را کاهش دهید.

فواید دارویی رژیم کتوژنیک

کاربرد و اجرای رژیم کتو به طور قابل توجهی گسترش یافته است. رژیم کتو اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای تعدادی از شرایط پزشکی نشان داده می شود.

صرع

این دلیل اصلی توسعه رژیم کتوژنیک است. به دلایلی، با پیروی از رژیم کتو، میزان حملات صرع کاهش می یابد.

صرع دوران کودکی بیشترین واکنش را به رژیم کتو دارد. کودکانی هستند که پس از چند سال استفاده از رژیم کتو دچار تشنج شده اند.

عموماً انتظار می رود کودکان مبتلا به صرع قبل از شروع رژیم کتوژنیک به عنوان بخشی از درمان خود، چند روز روزه بگیرند.

سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد که اثربخشی درمانی رژیم کتوژنیک در برابر رشد تومور زمانی که با داروها و روش‌های خاصی مطابق با مدل «نبض فشار» ترکیب شود، افزایش می‌یابد.

همچنین توجه به این نکته امیدوارکننده است که رژیم کتوژنیک سلول های سرطانی را ترغیب به بهبودی می کند. این بدان معناست که رژیم کتو برای کاهش علائم، سرطان را از گرسنگی می گیرد.

بیماری آلزایمر

نشانه های متعددی وجود دارد که نشان می دهد عملکرد حافظه در بیماران آلزایمر پس از پیروی از رژیم کتو بهبود می یابد.

کتون ها منبع بزرگی از انرژی جایگزین برای مغز هستند، به خصوص زمانی که به انسولین مقاوم می شود. کتون ها همچنین بسترهایی (کلسترول) را فراهم می کنند که به ترمیم سلول های عصبی و غشاهای آسیب دیده کمک می کند. همه اینها به بهبود حافظه و شناخت در بیماران آلزایمر کمک می کند.

دیابتی

به طور کلی توافق بر این است که کربوهیدرات ها عامل اصلی دیابت هستند. بنابراین، با کاهش میزان کربوهیدرات های خورده شده با پیروی از رژیم کتوژنیک، شانس بهبود کنترل قند خون افزایش می یابد.

همچنین، ترکیب رژیم کتو با سایر برنامه های درمان دیابت می تواند اثربخشی کلی آنها را بهبود بخشد.

حساسیت به گلوتن

بسیاری از افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن با این بیماری تشخیص داده نمی شوند. با این حال، پیروی از یک رژیم کتوژنیک بهبود علائم مرتبط با آن مانند ناراحتی های گوارشی و نفخ را نشان داده است.

اکثر غذاهای غنی از کربوهیدرات دارای گلوتن بالایی هستند. بنابراین، با استفاده از رژیم کتو، مصرف گلوتن زیاد به دلیل حذف تنوع زیادی از کربوهیدرات ها به حداقل می رسد.

کاهش وزن

این مسلماً رایج ترین استفاده “عمدی” از رژیم کتو امروزه است. او جایگاهی در روند اصلی رژیم غذایی پیدا کرده است. رژیم کتو به دلیل عوارض جانبی شناخته شده برای کمک به کاهش وزن، به بخشی از بسیاری از رژیم های غذایی تبدیل شده است.

اگرچه در ابتدا بسیاری از افراد آزرده خاطر شدند، اما افزایش تعداد نتایج مثبت کاهش وزن به کتوژنیک کمک کرد تا برنامه کارشناسی ارشد کاهش وزن بهتری را اتخاذ کند.

علاوه بر مزایای پزشکی ذکر شده در بالا، رژیم های کتوژنیک برخی از مزایای سلامت عمومی را نیز ارائه می دهند که شامل موارد زیر است.

بهبود حساسیت به انسولین

این به وضوح هدف شماره یک رژیم کتوژنیک است. این به تثبیت سطح انسولین و در نتیجه بهبود چربی سوزی کمک می کند.

حفظ عضلات

از آنجایی که پروتئین اکسیده می شود، به حفظ عضلات بدون چربی کمک می کند. از دست دادن توده عضلانی بدون چربی متابولیسم فرد را کند می کند زیرا عضله عموماً متابولیسم بسیار بالایی دارد. استفاده از رژیم کتو در واقع به حفظ عضلات شما کمک می کند در حالی که بدن شما چربی می سوزاند.

کنترل pH و عملکرد تنفسی

رژیم کتو به کاهش لاکتات و در نتیجه بهبود pH و عملکرد تنفسی کمک می کند. بنابراین کتوز به حفظ pH خون در سطح سالم کمک می کند.

بهبود سیستم ایمنی بدن

استفاده از رژیم کتوژنیک به مبارزه با آنتی اکسیدان های پیری کمک می کند و در عین حال التهاب روده را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن شما را قوی تر می کند.

کاهش سطح کلسترول

مصرف کمتر کربوهیدرات در حین رژیم کتو به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. این به دلیل افزایش وضعیت لیپولیز است. این منجر به کاهش سطح کلسترول مضر و افزایش سطح کلسترول HDL می شود.

کمبود اشتها و هوس

پیروی از یک رژیم کتوژنیک به شما کمک می کند اشتها و هوس خود را برای غذاهای غنی از کالری کاهش دهید. هنگامی که شروع به خوردن غذاهای سالم، رضایت بخش و مفید می کنید که چربی بالایی دارند، احساس گرسنگی به طور طبیعی شروع به کاهش می کند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر