چه چیزی منجر به فشار خون بالا می شود؟


فشار خون بالا، همچنین به عنوان فشار خون بالا شناخته می شود، یک بیماری شایع است. این یک اختلال سبک زندگی با عوامل خطر قابل اصلاح است. اگرچه ممکن است در خانواده وجود داشته باشد، اما در بیشتر موارد از نظر اکولوژیکی به دست می آید. از آنجایی که بسیاری از آنها آگاه نیستند، این وضعیت اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. پس از مدتی، نیروی بالای مداوم خون در برابر شریان ممکن است در نهایت منجر به مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، سکته و غیره شود.

فشار خون بر اساس قدرت پمپاژ قلب تعیین می شود. همچنین به مقاومت در برابر جریان خون در رگ ها بستگی دارد. خون بیشتر پمپاژ شده از طریق قلب، عروق را باریک می کند و منجر به فشار خون بالا می شود. اندازه گیری فشار خون در ستون های جیوه (mmHg) اندازه گیری می شود.

دو عدد دارد:

فشار سیستولیک:

اولین عدد بالایی که فشار را در شریان‌های شما هنگام تپش قلب اندازه می‌گیرد.

فشار دیاستولیک:

دومین عدد پایینی که فشار را در شریان ها بین ضربان ها اندازه گیری می کند.

فشار خون طبیعی بین ۹۰/۶۰ میلی متر جیوه تا ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه است

فشار خون بالای ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه.

فشار خون بالا کنترل نشده خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. ما به راحتی می توانیم فشار خون بالا را از طریق یک بررسی معمول سلامت تشخیص دهیم.

علائم:

  • سردرد قوی
  • خون دماغ
  • خستگی یا سردرگمی
  • مشکل بینایی
  • منبع
  • مشکلات تنفسی
  • بتای قلب نامنظم
  • خون در ادرار
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • تپش قلب

چه چیزی منجر به فشار خون بالا می شود؟

دو نوع فشار خون وجود دارد:

فشار خون اولیه:

در بزرگسالان، زمانی که هیچ دلیل قابل شناسایی برای فشار خون بالا وجود نداشته باشد، فشار خون ضروری نامیده می شود. در نهایت، فشار خون ضروری مدت ها پس از افزایش تدریجی فشار خون تشخیص داده می شود.

فشار خون ثانویه:

برخی از افراد فشار خون بالایی دارند که ناشی از بیماری دیگری است. همچنین تمایل دارد ظاهر شود و باعث افزایش فشار خون نسبت به فشار خون اولیه شود. شرایط مختلف عبارتند از:

عوامل خطر برای فشار خون بالا

فشار خون بالا
فشار خون بالا

فشار خون بالا با بسیاری از عوامل خطر مرتبط است، از جمله:

عمر: خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می یابد. در سن بالای ۶۰ سال، ابتلا به فشار خون بسیار شایع است.

سابقه خانوادگی: فشار خون بالا در خانواده ها وجود دارد. کودکان والدین مبتلا را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت کنید.

چربی: هر چه چاقی بیشتر باشد نیاز به خون برای تامین اکسیژن و مواد مغذی بافت ها بیشتر می شود. میزان جریان خون از طریق رگ های خونی در افراد چاق افزایش می یابد. در نتیجه فشار زیاد روی دیواره شریان ها منجر به فشار خون بالا می شود.

عدم ورزشافرادی که در ورزش فعال نیستند یا فعالیت بدنی کمی دارند، خطر اضافه وزن را افزایش می دهند.

مصرف تنباکو: سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو بلافاصله فشار خون را افزایش می دهد. موقتی است، اما مواد شیمیایی موجود در تنباکو می‌تواند به دیواره شریان آسیب برساند.

نمک زیاد بخورید: مصرف بیش از حد سدیم در رژیم غذایی می تواند باعث حفظ مایعات در بدن شود که منجر به فشار خون بالا می شود.

پتاسیم کمترپتاسیم به تعادل میزان سدیم در سلول ها کمک می کند. تعادل مناسب پتاسیم برای زندگی سالم ضروری است.

الکل بیشتری بنوشیدنوشیدن زیاد یا مصرف زیاد الکل به قلب و کبد آسیب می رساند. سوء مصرف الکل باعث افزایش فشار خون می شود.

فشار: سطوح بالای استرس می تواند منجر به افزایش موقت فشار خون شود. عادات مرتبط با استرس مانند خوردن بیشتر، نوشیدن الکل و عادات بد باید اجتناب شود.

برخی از شرایط مزمنبرخی از بیماری های مزمن نیز ممکن است فشار خون را افزایش دهند، مانند بیماری کلیوی، دیابت، و آپنه خواب. گاهی اوقات بارداری نیز می تواند باعث فشار خون بالا شود.

عوارض:

  • حمله قلبی
  • حمله مغزی
  • نارسایی قلبی
  • ضعف و باریک شدن رگ های خونی در کلیه ها
  • ضخیم شدن، باریک شدن یا پاره شدن رگ های خونی در چشم
  • سندرم متابولیک
  • مشکل در حافظه یا درک
  • بیماری روانی

برخی از غذاهایی که به کاهش فشار خون کمک می کنند

  • مرکبات: گریپ فروت، پرتقال و لیمو که تاثیرات قوی تری در کاهش فشار خون خواهند داشت.
  • سالمون و سایر ماهی های چرب
  • چغندر سوئیسی
  • دانه کدو تنبل
  • لوبیا و عدس
  • انواع توت ها
  • تاج خروس
  • پسته

روش های موثر برای کاهش فشار خون:

  • فعالیت را افزایش دهید و بیشتر ورزش کنید.
  • اگر چاق هستید وزن کم کنید
  • مصرف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهید
  • پتاسیم بیشتر و سدیم کمتر بخورید
  • مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید
  • سیگار نکش
  • استرس بیش از حد را کاهش دهید
  • دارو یا یوگا را امتحان کنید
  • مقداری شکلات تلخ بخورید
  • گیاهان دارویی را امتحان کنید
  • مطمئن شوید که خواب خوب و آرامی دارید
  • سیر بخورید یا مکمل های عصاره سیر مصرف کنید
  • غذاهای سالم و سرشار از پروتئین بخورید
  • مکمل های کاهش دهنده فشار خون مصرف کنید
  • کمتر الکل بنوشید یا از الکل اجتناب کنید
  • کاهش مصرف کافئین را در نظر بگیرید
  • داروهای تجویز شده را مصرف کنید

PCOD رژیم غذایی

تولد زودرس

بیماری قلبی

مدیریت استرس

برای داشتن زندگی سالم ورزش کنید

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/

رژیم لاغری سریع