چرا رژیم کتو برای افراد بالای ۵۰ سال بسیار موثر است؟

رژیم کتو در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و به یک برنامه غذایی مورد علاقه افراد در هر سنی تبدیل شده است. با این حال، این نقشه راه تغذیه ممکن است فواید سلامتی را افزایش دهد که به ویژه برای افراد بالای ۵۰ سال مهم است.

مروری بر رژیم کتو

این برنامه رژیم غذایی کتوژنیک با برچسب علمی بر کاهش مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی تاکید دارد. گفته می شود که مصرف کم کربوهیدرات در نهایت باعث می شود که بدن افراد رژیم گیرنده درگیر یک فرآیند بیولوژیکی و متابولیک به نام کتوز شود.

هنگامی که کتوز ایجاد شد، محققان پزشکی می بینند که بدن در سوزاندن چربی و تبدیل مواد مذکور به انرژی کارآمد می شود. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که در طی این فرآیند، بدن چربی‌ها را متابولیزه کرده و آنها را به مواد شیمیایی طبقه‌بندی شده به عنوان کتون تبدیل می‌کند که گفته می‌شود منابع مهم انرژی را نیز فراهم می‌کنند.

[An accelerator of this is an intermittent fasting method where the restricting of carbs causes your body to access the next available energy source or ketones that are derived from stored fat. In this absence of glucose, fat is now burned by the body for energy.]

تعدادی رژیم کتوژنیک خاص دیگر وجود دارد که عبارتند از:

هدفمند (TKD)

شرکت کنندگان در این نسخه به تدریج مقادیر کمی کربوهیدرات را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند.

دوره ای (CKD)

پیروان این رژیم برنامه ریزی می کنند که کربوهیدرات ها را به صورت دوره ای مانند هر چند روز یا چند هفته یکبار مصرف کنند.

پروتئین بالا

ناظران رژیم غذایی با پروتئین بالا پروتئین بیشتری را به عنوان بخشی از برنامه های غذایی خود مصرف می کنند.

استاندارد (SKD)

به طور معمول، این نسخه محبوب تر از رژیم غذایی به طور قابل توجهی غلظت کربوهیدرات (شاید کمتر از پنج درصد از کل غذای مصرفی) را همراه با غذاهای پر پروتئین و مقدار زیادی محصولات چرب (در برخی موارد تا ۷۵ درصد) کاهش می دهد. از تمام نیازهای تغذیه ای).

در بیشتر موارد، افراد معمولی یا افراد تازه وارد رژیم کتو، مشترک نسخه استاندارد یا با پروتئین بالا هستند. تغییرات دوره ای و هدف معمولاً توسط ورزشکاران حرفه ای یا افرادی با نیازهای غذایی بسیار خاص انجام می شود.

غذاهای توصیه شده

پیروان رژیم کتو به مصرف غذاهایی مانند گوشت، ماهی چرب و محصولات لبنی مانند پنیر، شیر، کره، خامه و تخم مرغ تشویق می شوند و محصولاتی تولید می کنند که حاوی غلظت کم کربوهیدرات ها، ادویه هایی مانند نمک و فلفل هستند. و طیف وسیعی از ادویه ها، دانه ها و روغن های دیگر مانند زیتون و نارگیل. از سوی دیگر، باید از مصرف برخی غذاها اجتناب کرد یا به شدت محدود کرد. انواع ذکر شده شامل لوبیا و حبوبات، بسیاری از میوه ها، غذاهای سرشار از قند، الکل و محصولات غلات است.

فواید رژیم کتو برای افراد بالای ۵۰ سال

گفته می شود پیروان رژیم کتو، به ویژه آنهایی که ۵۰ سال یا بیشتر دارند، دارای مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی هستند، از جمله:

افزایش انرژی جسمی و ذهنی

با افزایش سن، سطح انرژی ممکن است به دلایل مختلف بیولوژیکی و محیطی کاهش یابد. پیروان رژیم کتو اغلب شاهد افزایش قدرت و نشاط هستند. یکی از دلایلی که این اتفاق می افتد این است که بدن چربی های اضافی را می سوزاند که به نوبه خود به انرژی تبدیل می شود. علاوه بر این، سنتز سیستمیک کتون ها باعث افزایش قدرت مغز و تحریک عملکردهای شناختی مانند تمرکز و حافظه می شود.

بهبود خواب

افراد با افزایش سن کمتر می خوابند. رژیم‌های کتوژنیک اغلب از برنامه‌های ورزشی سود می‌برند و خستگی راحت‌تر می‌شود. رخداد فوق می تواند به دوره های استراحت طولانی تر و پربارتر منجر شود.

متابولیسم

افراد مسن معمولاً نسبت به روزهای جوانی خود متابولیسم کندتری دارند. رژیم‌های کتو مدت‌هاست که تنظیم قند خون بیشتری را تجربه کرده‌اند که می‌تواند نرخ متابولیسم آنها را افزایش دهد.

کاهش وزن

متابولیسم سریعتر و کارآمدتر چربی به بدن کمک می کند تا از شر چربی های انباشته شده در بدن خلاص شود، که می تواند کاهش وزن اضافی را تسریع کند. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که فالوورها کاهش اشتها دارند، که می تواند منجر به دریافت کالری کمتر شود.

حفظ وزن به ویژه با بالا رفتن سن بزرگسالان مهم است، زیرا ممکن است نسبت به زندگی در دهه بیست یا سی سالگی به کالری کمتری در روز نیاز داشته باشند. با این حال، هنوز هم دریافت غذاهای غنی از مواد مغذی از این رژیم برای سالمندان مهم است.

از آنجایی که برای افراد مسن کاهش عضله و قدرت معمول است، یک متخصص تغذیه ممکن است رژیم غذایی پر پروتئین و کتوژنیک را توصیه کند.

محافظت در برابر بیماری های خاص

رژیم کتو بالای ۵۰ سال می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، اختلالات روانی مانند بیماری آلزایمر، بیماری های مختلف قلبی عروقی، انواع سرطان، بیماری پارکینسون، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و مولتیپل اسکلروزیس را کاهش دهد. .

سالخورده

برخی پیری را یکی از مهم ترین عوامل خطر بیماری یا بیماری انسان می دانند. بنابراین کاهش پیری گامی منطقی برای کاهش این عوامل خطر بیماری است.

خبر خوب که از توضیحات فنی فرآیند کتوز ارائه شد، که قبلاً ارائه شد، انرژی جوانی در نتیجه استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت افزایش می‌یابد، بدن می‌تواند فرآیندی را طی کند که می‌تواند علائم را به اشتباه تفسیر کند تا سیگنال‌های mTOR سرکوب شود و کمبود گلوکز کاهش یابد. مشهود است زیرا پیری گزارش شده ممکن است کند شود.

به طور کلی برای سال‌ها، چندین مطالعه نشان داده‌اند که محدودیت کالری می‌تواند به کند کردن پیری و حتی افزایش طول عمر کمک کند. با رژیم کتوژنیک می توان بدون محدودیت کالری، اثر ضد پیری داشت. روش روزه داری متناوب که با رژیم کتو استفاده می شود نیز می تواند بر پیری عروق تأثیر بگذارد.

هنگامی که فرد به طور متناوب روزه می گیرد یا رژیم کتو دارد، BHB یا بتا هیدروکسی بوتیرات تولید می شود که اعتقاد بر این است که اثرات ضد پیری را تحریک می کند.

اگر منصف باشیم، همانطور که در مقاله NIH در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده “اثرات رژیم کتوژنیک بر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی” در می ۲۰۱۷ گزارش شده است. رژیم های کتوژنیک، که کربوهیدرات بسیار کمی دارند و سرشار از چربی و/یا پروتئین هستند، به طور موثر برای کاهش وزن و در درمان چاقی و بیماری های قلبی عروقی استفاده می شوند. با این حال، نکته مهم در مقاله این بود که «یافته‌های مربوط به تأثیر چنین رژیم‌هایی بر عوامل خطر قلبی عروقی بحث‌برانگیز است» و «به‌علاوه، این رژیم‌ها کاملاً ایمن نیستند و ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشند».

به جرات می توان گفت که تحقیقات بیشتری در مورد این رژیم غذایی، فواید، اثرات مثبت و عوارض جانبی آن، به ویژه در افراد مسن از طریق اینترنت و مجلات به تنهایی مورد نیاز است. آنها باید به طور خاص در مورد نگرانی های خاص با یک متخصص پزشکی مشورت کنند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر