ویتامین ها: عملکردها و منابع | ویکی اخبار سلامت


مواد مغذیماموریتمنابععلائم کمبودتیمین (ویتامین B1)بخش هایی از آنزیم های مورد نیاز برای متابولیسم انرژی که برای عملکرد عصبی و حفظ سلامت پوست، مغز و مو مهم هستند.گوشت خوک، غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه ها، قارچ و گوجه فرنگی.تورم، خستگی، سوزش در پاها، حالت تهوع و مشکلات گوارشی.ریبوفلاوین (ویتامین B2)متابولیسم انرژی، پوست، مو و خون سالم و حفظ دید خوب چشم.شیر و مشتقات آن، بادام، جگر، ماهی قزل آلا، تخم مرغ، قارچ، اسفناج و گندم کامل.لب های خشک یا ترک خورده، ترک و زخم در دهان، گلودرد، حساسیت به نور، خستگی و بی اشتهایی.نیاسین (ویتامین B3)بخش هایی از آنزیم مورد نیاز برای متابولیسم انرژی، برای سیستم عصبی، دستگاه گوارش و سلامت پوست و همچنین برای مغز و سلول های خون مفید است.بادام زمینی، نخود سبز، ذرت، هویج، ماهی، تخمه آفتابگردان، برنج قهوه ای، بادام، گوشت قرمز، مرغ، برگ سبز، مارچوبه، سیب زمینی.اسهال، زوال عقل، درماتیت، خستگی.اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)نقش در متابولیسم انرژی، کمک به تشکیل گلبول های قرمز خون، حفظ غدد فوق کلیوی.تخمه آفتابگردان، تخم مرغ، قارچ، سبزیجات سبز، آووکادو، جگر، توت فرنگی.بی خوابی، درد معده، خستگی.پیریدوکسین (ویتامین B6)به تشکیل گلبول های قرمز جدید و سم زدایی کبد کمک می کند. عملکرد صحیح سیستم عصبیموز، تخمه آفتابگردان، آلو خشک، برنج قهوه ای، گندم کامل، گردو، گوشت مرغ.تورم زبان، درماتیت، کم خونی میکروسیتیک، بی خوابی، تحریک پذیری، افسردگی، گوشت، ماهی، سبزیجات و میوه ها.بیوتین (ویتامین B7)به متابولیسم پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند. حفظ سلامت مو و پوست.تخم مرغ، سالمون، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی و توت فرنگی.ریزش مو، توهم، بثورات.اسیدهای فولیک (ویتامین B9)به تشکیل گلبول های قرمز خون و سنتز DNA کمک می کند.نخود، عدس، مارچوبه، کاهوی رومی، سبزیجات برگ دار و آب پرتقال، دانه ها، جگر.ضعف ایمنی، هضم ضعیف، کم خونی، اسهال و کاهش وزن.کوبالامین (ویتامین B12)تشکیل گلبول های قرمز و متابولیسم مناسب، بهبود عملکرد اعصاب.صدف، ماهی خال مخالی، تخم مرغ، ماهی، گوشت، شیر سویا، پنیر و غلات غنی شده.از دست دادن حافظه، بی حسی در پاها، مشکل در راه رفتن، زوال عقل.ویتامین سی (اسید اسکوربیک)بهبود گردش خون، جلوگیری از اسکوربوت. تقویت ایمنی و جذب آهن.بروکلی، میوه های کیوی، گواوا، گوجه فرنگی، جوانه ها، مرکبات و سیب زمینی، فلفل، انبه، پاپایا.التهاب لثه، خشکی مو، ریزش مو.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/