مواد غذایی برای مبارزه با کمبود آهن


بدن ما به طور مداوم در حال پمپاژ آهن با آشفتگی بدن ما هر روز است. آهن برای تولید هموگلوبین ضروری است و بخشی از گلبول های قرمز است که به حمل اکسیژن در ریه ها و حذف دی اکسید کربن از بدن کمک می کند و آهن می تواند جزء اصلی بدن باشد.

مشکل کمبود آهن

اگر بدن ما آهن کافی را از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت کند، به طور خودکار منجر به کمبود آهن می شود و این نیز می تواند شدید شود و در هر زمان ممکن است به کم خونی تبدیل شود که یک مشکل جدی تهدید کننده زندگی است.

علائم کمبود آهن می تواند به شرح زیر باشد:

ضعف
خستگی
رنگ پریده پوست و ناخن
خواب آلودگی و کمبود انرژی
سردرد
درد زبان

تعداد کمی منابع آسان آهن

رژیم غذایی غیر گیاهخواری

مرغ کبابی

بدن ما به سرعت آهن بیشتری را از منابع حیوانی از رژیم غذایی نسبت به رژیم غذایی گیاهی جذب می کند. برخی از بهترین منابع حیوانی آهن عبارتند از:

۱]گوشت گاو بدون چربی
۲]صدف
۳]مرغ
۴]ترکیه

رژیم سبزیجات:

بهترین غذای وگان آهنی

اگرچه بدن ما آهن کمتری را از رژیم گیاهخواری جذب می کند، اما هر لقمه از رژیم گیاهخواری حاوی بسیاری از منابع غذایی دیگر مانند ویتامین C همراه با آهن است که برای بدن ایمنی ضروری است. برخی از بهترین منابع گیاهی آهن عبارتند از:

  • ۱]لوبیا و عدس
    ۲]توفو
    ۳]سیب زمینی پخته
    ۴]بادام هندی، بادام و سایر میوه های خشک
    ۵]سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج
    ۶]غلات صبحانه غنی شده
    ۷]نان سبوس دار و نان غنی شده
  • ۸]غلات و حبوبات جوانه زده

چه کسانی در معرض خطر کمبود آهن هستند؟

گروه زیر ممکن است در معرض خطر کمبود آهن باشند.

زن باردار: با رشد بدن در داخل بدن زن، نیاز به خون بیشتر افزایش می‌یابد و معمولاً آهن بیشتری برای انتقال اکسیژن به جنین برای رشد اندام‌هایش مصرف می‌شود. مهم است که قبل از مصرف مکمل آهن برای زنان باردار برای بهبود رشد کودک و کاهش خطر کمبود آهن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

کودکان نوپا: نوزادان در شش ماهه اول آهن بیشتری در بدن خود دارند، اما پس از شش ماهگی بدن به آهن بیشتری نیاز دارد تا به سلول های خونی بدن پمپ شود تا هموگلوبین بیشتری تولید کند. شیر مادر و غذاهای شیرخوار غنی شده با آهن می توانند مقدار آهنی را که با شیر مادر تامین نمی شود، تامین کنند، شیر گاو و شیر مادر می توانند تغذیه کنند اما برای کاهش کمبود آهن نیاز به حمایت بیشتری از نوزاد دارند. پس از مشورت با متخصصان اطفال و متخصصان تغذیه خبره، فرمولاسیون‌های حاوی غلات و غنی از آهن بسیاری در نزدیک‌ترین داروخانه شما موجود است که می‌توان آنها را برای کاهش خطر کمبود آهن به نوزادان داد.

دختران نوجوان: رژیم غذایی غنی از آهن، ناسازگار یا محدود می تواند دختران نوجوان را در معرض خطر کمبود آهن قرار دهد. بنابراین نیاز به گنجاندن غذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی روزانه خود برای کاهش خطر کمبود آهن وجود دارد.

زنان در سنین باروری: زنانی که دوره های قاعدگی شدید را تجربه می کنند ممکن است دچار کمبود آهن شوند. برای مدت طولانی با چرخه قاعدگی، آهن بیشتری از بدن زن کاهش می یابد. این می تواند خطر کمبود آهن و کم خونی را در زنان افزایش دهد، رژیم غذایی منظم و مشاوره به موقع با پزشک ممکن است به زن کمک کند تا با کمبود آهن و کم خونی مبارزه کند.

نکاتی برای جلوگیری از کمبود آهن:

رژیم غذایی یک گیاه مهم برای مبارزه با کمبود آهن است، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سالم شامل منابع خوب آهن به جلوگیری از چنین کمبودی کمک می کند. یک وعده غذایی روزانه با منابع گیاهی آهن همراه با ویتامین C نیز می تواند به کاهش خطر کمبود آهن کمک کند.
مانند: سالاد فلفل شیرین، یا اسفناج با آب لیمو، یا غلات و توت های غنی شده.

برای همه افراد اعم از نوزاد، بزرگسال یا بزرگتر بسیار ضروری است و همه آنها نیاز به معاینه پزشکی سالانه برای یافتن مشکلات سلامتی مانند کمبود آهن دارند. پزشکان متخصص و متخصصان مراقبت های بهداشتی به ارزیابی کمبود آهن در بدن ما در معاینات معمول کمک می کنند. آنها می توانند نیازهای دقیق درمانی را برای تغذیه بدن شما با منبع غنی آهن تعیین کنند. درمان می تواند به سادگی تغییر در یک رژیم غذایی سالم و غنی از آهن باشد. متخصصان سلامت گاهی اوقات مصرف مکمل های آهن را در زمانی که بدن نیاز به رفع فوری و شدید کمبود آهن دارد، پیشنهاد می کنند.

با تشکر

Gymbag4u.com

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/