مراقب افسانه های دیابت نوع ۱ و ۲ باشید!

متاسفانه افسانه ها و باورهای غلط زیادی در مورد دیابت وجود دارد. این امر باعث می‌شود افرادی که به تازگی دیابت نوع ۱ یا ۲ تشخیص داده شده و خانواده‌هایشان بدانند چه چیزی را باید باور کنند، بسیار دشوار است. دانستن اینکه حقیقت چیست و چه چیزی تخیلی است، گام مهمی در کنترل موثر سطح قند خون است. مطمئناً دستورالعمل هایی برای مدیریت دیابت نوع ۱ و ۲ وجود دارد و آگاهی از آنها به نفع شماست.

نتایج یک نظرسنجی آنلاین که توسط Harris Interactive انجام شد، بسیاری از باورهای غلط را در مورد دیابت نشان داد. در اینجا چند مورد رایج وجود دارد:

افسانه شماره ۱: قند زیاد باعث دیابت می شود. خیر… در دیابت نوع ۱، سلول های تولید کننده انسولین لوزالمعده توسط فرآیندی در بدن که به نام خودایمنی (جایی که سلول های بدن به یکدیگر حمله می کنند) از بین می روند. دیابت نوع ۲ بعد از ۴۰ سالگی رخ می دهد. به دلیل تغییرات سبک زندگی در دو دهه گذشته، نوع ۲ اکنون در سنین پایین‌تر تشخیص داده می‌شود. سال ها قبل از تشخیص، دیابت نوع ۲ دچار اضافه وزن شد.

باور غلط ۲: افراد دیابتی نمی توانند شیرینی یا شکلات بخورند. دلیلی وجود ندارد که دیابتی ها نباید شکر مصرف کنند، به شرطی که چند نکته را در نظر داشته باشند:

  • قاعده اعتدال است: به اندازه وعده ها توجه کنید و غذاهای حاوی قند را با سایر غذاهای حاوی کربوهیدرات در برنامه غذایی دیابت خود جایگزین کنید.
  • سطح قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید تا از اثرات منفی غذاهای شیرین آگاه شوید

افسانه ۳. دیابتی ها فقط باید غذاهای مخصوص دیابت بخورند: هیچ لیستی از غذاهایی که مطلقاً نمی توانید بخورید وجود ندارد… همه غذاهای با اندازه های کوچک را می توان در برنامه غذایی شما گنجاند.

باور غلط ۴: میوه یک غذای سالم است و شما می توانید هر چقدر که می خواهید از آن بخورید. نه، نه به اندازه ای که می خواهید، معمولا تا چهار قطعه در روز. میوه های تازه آهسته تر هضم می شوند و در طی چند ساعت، قند را به تدریج وارد جریان خون می کنند. برخی از میوه ها نسبت به سایرین GI پایین تری دارند:

  • میوه های باغی مثل سیب، هلو، گیلاس، آلو، پرتقال… به نظر من میوه با سیب زمینی… دارای شاخص گلیسمی نسبتا پایینی هستند.
  • میوه های استوایی مانند موز، انبه و پاپایا کمی بالاتر هستند
  • هندوانه در مقیاس شاخص بسیار بالا است
  • زغال اخته، توت فرنگی… همه انواع توت ها، همه آنها به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارند، انتخاب های خوبی هستند

باور غلط ۵: اگر دیابت دارید، کمتر غذاهای نشاسته ای مصرف کنید. بله درست است … معمولاً فقط ۳ یا ۴ وعده در روز. شما باید شروع کنید به غذاهای نشاسته ای مانند نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی و ذرت به عنوان منابع قند حتی اگر شیرین نیستند. غذاهای نشاسته ای حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند و معمولا باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون شما نمی شوند. اما از نقطه نظر کنترل قند خون، واقعاً مهم نیست که کربوهیدرات هایی که می خورید به شکل قندهای ساده باشند یا نشاسته. هر دو سطح قند خون شما را به یک میزان افزایش می دهند. یک فنجان برنج حاوی ۴۰ گرم کربوهیدرات پیچیده (نشاسته) است که به اندازه یک قوطی نوشابه شیرین شده با قند که حاوی ۴۰ گرم کربوهیدرات ساده (قند) است، قند خون را افزایش می دهد. و هر دو این کار را خیلی سریع انجام خواهند داد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر

رژیم لاغری سریع