رژیم کم کربوهیدرات – ابزاری موثر برای زندگی سالم

بسیاری از افراد برای کمک به کاهش وزن به رژیم غذایی کم کربوهیدرات روی می آورند. این نوع رژیم، میزان کربوهیدرات مصرفی را محدود می کند و انواع مختلفی نیز دارد. برخی نیاز به کاهش مصرف کربوهیدرات دارند، در حالی که برخی دیگر نیاز به کاهش مصرف کربوهیدرات در مقادیر معقول دارند. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا رژیم کم کربوهیدرات را به عنوان رژیم‌هایی تعریف می‌کند که مصرف کربوهیدرات را تنها به ۲۰ تا ۶۰ گرم در روز محدود می‌کند، اما بسیاری از رژیم‌های غذایی با برچسب کم کربوهیدرات اجازه مصرف بیش از ۶۰ گرم در روز را می‌دهند.

این رژیم بر این فرض استوار است که رژیم غذایی کم کربوهیدرات با رژیم غذایی انسان اولیه که به طور طبیعی از میوه ها، سبزیجات و گوشت حیوانات تشکیل شده است، بیشتر مطابقت دارد. تنها با معرفی کشاورزی، انسان سرانجام به خوردن رژیم های غذایی مبتنی بر غلات پر کربوهیدرات عادت کرد. با توسعه بعدی کربوهیدرات های تصفیه شده، دیابت به زودی به یک مشکل تبدیل شد.

بسیاری از رژیم های غذایی با برچسب کم کربوهیدرات وجود دارد، مانند رژیم اتکینز که توسط دکتر ابداع شده است. رابرت اتکینز در دهه ۱۹۶۰; رژیم غذایی عصر حجر توسط والتر ووگتلین. و رژیم اسکارسدیل توسط دکتر. هرمان تارنور رژیم های دیگر عبارتند از رژیم غذایی منطقه، برنامه زندگی انرژی پروتئین، طرح اولیه، رژیم غذایی پایین تر، رژیم غذایی زمین، و رژیم غذایی ساحل جنوبی. این رژیم‌ها همگی مصرف کربوهیدرات را محدود می‌کنند و هدفشان کنترل سطح قند خون و تولید هورمون در بدن است.

رژیم‌های کم کربوهیدرات به این معنی است که هر چیزی که مصرف می‌شود باید کربوهیدرات‌های پیچیده با کیفیت بالا یا دیر هضم باشد تا جریان ثابتی از انرژی را در طول روز به بدن برساند. غذاهایی مانند جو، نخود، لوبیا و بیشتر میوه ها جزء اصلی رژیم های غذایی کم کربوهیدرات هستند. این غذاها روی سطح قند خون تأثیر زیادی ندارند و بنابراین نیازی به ترشح انسولین از بدن ندارند. غذاهایی که باید از رژیم کم کربوهیدرات حذف شوند، غذاهای نشاسته ای مانند برنج سفید، نان سفید، سیب زمینی و دسرهای پر قند هستند، زیرا این مواد باعث افزایش سطح قند خون می شوند که منجر به افزایش انسولین نیز می شود.

در مورد رژیم کم کربوهیدرات اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته است، مانند ناسالم بودن دریافت کالری بیش از حد از چربی و پروتئین. منتقدان معتقدند که این کار فشار زیادی به کبد وارد می‌کند و منجر به عوارضی می‌شود. طرفداران با مشخص کردن منابع ایده آل کالری برای کسانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند، پاسخ دادند. آنها شامل ماهی، سینه مرغ و تکه های گوشت گاو بسیار کم چربی بودند.

موضوع دیگری که مطرح شد این بود که محدود کردن کربوهیدرات ها مستلزم محدود کردن مصرف میوه ها و بسیاری از سبزیجات است، زیرا این میوه ها کربوهیدرات بالایی دارند. این ممکن است منجر به کمبود ویتامین و مواد معدنی شود. با این حال، بسیاری از میوه‌ها در واقع عمدتاً فقط آب هستند و کربوهیدرات‌هایی که دارند به شکلی هستند که بر میزان قند خون تأثیر زیادی نمی‌گذارند.

زمانی که کربوهیدرات ها محدود باشد، دیابت و مدیریت وزن دیگر مشکلی ندارند. سطح هورمون در سطوح مورد نظر حفظ می شود که منجر به عملکرد بهتر متابولیک می شود. انتخاب‌های محدود غذایی نیز افراد را مجبور می‌کند که فقط مغذی‌ترین غذاهای موجود را انتخاب کنند. رژیم کم کربوهیدرات ابزار موثری برای افرادی است که می خواهند سالم و خوش اندام بمانند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر