به گفته مقامات ترکمنستان، راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران موقعیت مهمی دارد


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس، در همایش «کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی: اتصال و توسعه» در ترکمنستان به بهبود بخش حمل و نقل و لجستیک پس از ویروس کرونا توجه شد.

در این کنفرانس «آتاگلدی خلجانف» نماینده دائم ترکمنستان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو سخنرانی کرد.

وی در سخنان خود به پروژه های حمل و نقل بین المللی از جمله عشق آباد، موافقت نامه ساخت کریدور ترانزیتی بین عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان که در سال ۲۰۱۶ اجرایی شد، اشاره کرد.

به گفته خلجانف، اجرای این توافق فرصت های بزرگی را برای توسعه روابط سودمند دوجانبه بین کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای خاورمیانه باز می کند.

نماینده دائم ترکمنستان در سازمان ملل متحد در سخنانی گفت: این مسیر دسترسی تجار آسیای میانه به بنادر خلیج فارس و همچنین دسترسی به بازارهای جدید از طریق روسیه و چین را فراهم می کند.

وی همچنین بر نقش کریدور ترانسپورتی لاجورد که افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه را به هم متصل می کند، تاکید کرد.

خلجانف در این راستا به اهمیت تلاش های مشترک برای توسعه استفاده از ابزارهای قانونی موجود برای ساده سازی روش های حمل و نقل و ترانزیت اشاره کرد.

وی گفت: ترکمنستان پیوسته مشارکت خود را در اسناد چندجانبه در حوزه حمل و نقل گسترش می دهد و به همکاری نزدیک متعهد است و مصمم به انجام تمام تعهدات بین المللی خود است.

همچنین «داران صراف» رئیس آژانس هواپیمایی ترکمنستان (ترکمن ایر اوی لاری) در سخنانی گفت: در حال حاضر ترکمنستان ۵۳ مسیر هوایی برای پرواز از خاک این کشور فراهم می کند و در سال های اخیر ۱۶ مسیر جدید احداث شده است. باز شده، که در دسترس خطوط هوایی است، امکان کاهش هزینه های پرواز را فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم بی ثباتی هوانوردی غیرنظامی در سراسر جهان به دلیل شیوع بیماری همه گیر، حمل و نقل هوایی ترکمنستان به دلیل حمایت دولت ثبات خود را حفظ کرده است. به ویژه، یارانه ها و وام های ترجیحی به خطوط هوایی ملی ترکمنستان تخصیص داده شده است که همچنان به پروازهای باری به مقاصد آسیایی و اروپایی مانند چین، تایلند، ترکیه، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه، قزاقستان و قرقیزستان ادامه می دهد. می دهد کشورهای اروپایی می دهند.

صبوروف تاکید کرد که در این مدت حجم حمل و نقل کالا نیز افزایش چشمگیری داشته است.

میروسلاو آنتونوویچ، رئیس کمیته سازمان همکاری راه آهن، بر اهمیت ویژه راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران که بخشی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است، تاکید کرد.

وی در سخنان خود گفت: این بزرگراه راه های دیگری را برای ارتباط قزاقستان، مناطق مرکزی روسیه و ترکمنستان با ایران، خلیج فارس، کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا ایجاد می کند.

آنتونوویچ گفت: «این امر باعث افزایش ترافیک بار و مسافر، کاهش هزینه های حمل و نقل، صرفه جویی در زمان سفر و کمک به رشد اقتصادی خواهد شد.

وی تاکید کرد: راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران به کشورهای شرکت کننده در این پروژه امکان ورود به بازارهای جهانی را می دهد و بخش بسیار مهمی از شبکه ریلی اوراسیا است.

انتهای پیام/ح




این مقاله را برای صفحه اول توصیه کنید