اثرات منفی کمبود کربوهیدرات چیست؟

در چند سال اخیر رژیم های کم کربوهیدرات رایج شده است. دلیل محبوبیت آنها این است که بدن شما را مجبور می کنند برای تامین انرژی چربی بسوزاند. متأسفانه، برخی از عوارض جانبی منفی مرتبط با این رژیم های غذایی کم کربوهیدرات وجود دارد. در این مقاله سه مورد از عوارض جانبی منفی کمبود کربوهیدرات را با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار خواهم داد.

۱) کمبود ریز مغذی ها – میوه ها و سبزیجات منبع فوق العاده ای از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این ریز مغذی ها تقریباً از هر عملکردی در بدن شما پشتیبانی می کنند. برخی از مزایای اصلی آنها عبارتند از: سالم نگه داشتن سیستم عصبی، حمایت از رشد سالم، تقویت بینایی سالم، محافظت از شما در برابر بیماری های مختلف (از جمله سرطان و دیابت)، حفظ سلامت حیاتی شما، حمایت از متابولیسم، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت اندام های ذهنی و حفظ سلامت سلامتی سالم

با حذف کربوهیدرات ها از رژیم غذایی خود به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خواهید شد، به این معنی که تمام فواید آنها را از دست خواهید داد. کمبود ویتامین و مواد معدنی نیز می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و بر خون، استخوان ها، مفاصل، سلامت روان، اعصاب، پوست، دندان ها، بینایی و اندام های حیاتی شما تأثیر منفی بگذارد.

۲) حذف فیبر غذایی از رژیم غذایی خود – میوه ها، سبزیجات و برخی دیگر از کربوهیدرات ها منبع عالی فیبر رژیمی هستند. فیبر رژیمی نوعی کربوهیدرات غیرقابل هضم است که فواید سلامتی زیادی دارد. این به کنترل سطح گلوکز خون شما کمک می کند، روده های شما را سالم نگه می دارد، به جذب ویتامین ها و مواد معدنی کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

با حذف کربوهیدرات ها از رژیم غذایی خود، فیبر غذایی و مزایای سلامتی مرتبط با آن را از دست می دهید. مصرف سطوح پایین فیبر غذایی نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است. علاوه بر این، عدم دریافت فیبر غذایی کافی می تواند منجر به یبوست، اسهال و نفخ شود.

۳) از دست دادن موقت انرژی – کربوهیدرات ها منبع انرژی ترجیحی بدن شما هستند. حذف کامل آنها از رژیم غذایی منجر به کاهش کوتاه مدت سطح انرژی می شود. در حالی که بدن شما سازگار می شود و سطح انرژی شما پس از چند روز به حالت عادی باز می گردد، سطح تمرکز و توانایی شما برای انجام فعالیت های بدنی ممکن است در کوتاه مدت دچار مشکل شود.

رژیم های کم کربوهیدرات می توانند یک ابزار موثر کاهش وزن باشند و به شما کمک کنند تا کربوهیدرات های غیرطبیعی و فرآوری شده (مانند نان و ماکارونی) را از رژیم غذایی خود حذف کنید. با این حال، حذف کربوهیدرات های طبیعی و غنی از مواد مغذی (مانند میوه ها و سبزیجات) نیز می تواند منجر به علائم کمبود کربوهیدرات مورد بحث در این مقاله شود. در حالی که هیچ کربوهیدرات ضروری وجود ندارد و بدن شما می تواند بدون آنها زنده بماند، من فکر می کنم که حداقل ۱۵ درصد از کالری روزانه شما باید از کربوهیدرات هایی به شکل میوه ها و سبزیجات باشد. این تضمین می کند که از کمبود کربوهیدرات جلوگیری کنید و در عین حال مصرف کربوهیدرات خود را نسبتاً کم نگه دارید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر